Yeni Soru Sor
Sorulara Dön

Paralel Evrenler aynı zaman diliminde mi oluyor?

Oğlum şunu dedi ; paralel evren varsa, bizden ileri bir medeniyet olup, bizi ziyaret edebilir veya haber verebilirdi. Ya yok , ya da bizden ileri teknolojileri yok. :) size danışmak istedik . Selamlar.
Doğaç Çağdaş Çelebi
Fizik okumak isteyen birisi

Çoklu Evrenlerin Türleri vardır:

(1) Seviye 1 Paralel Evrenler

Bu tür evrenlerin varlığı, 2 varsayıma dayalıdır:

• Evren sonsuzdur (veya neredeyse sonsuzdur),
  • Sınırlı bir evren içerisinde, bir Hubble hacmi içerisinde bütün parçaların her bir konfigürasyonu birden fazla defa gerçekleşmektedir.

Eğer bu tür paralel evrenler varsa, bunlardan birine erişmek imkansızdır veya en iyi ihtimalle olanaksızdır; çünkü her şeyden önce, hangi yöne doğru bakmamız gerektiğini bilmemiz mümkün değildir. Seviye 1 Paralel Evrenler, tanım gereği, bizden aşırı uzakta olan, dolayısıyla hiçbir şekilde bilgi alışverişi yapamayacağımız evrenlerdir (sadece Hubble hacmimiz içerisinde bilgi alışverişinde bulunabildiğimizi unutmayın.)

(2) Seviye 2 Paralel Evrenler

Bu seviyedeki paralel evrenlerde, uzay bölgeleri bir genişleme evresi geçirmeye devam eder. Bu evrenlerde devam eden genişleme yüzünden, bizimle diğer evrenler arasındaki uzay, kelimenin tam anlamıyla ışık hızından daha hızlı genişlemektedir - ve bu yüzden hiçbir şekilde ulaşılamazlardır.

(3) Seviye 3 Paralel Evrenler

Popüler bilimkurgu filmlerinde işlenen paralel evrenler, genellikle bu türden evrenlerdir. Bu evrenler, kuantum fiziğinin çoklu dünyalar yorumundan kaynaklanırlar.

Tüm Reklamları Kapat

Seviye 3 paralel evrenler diğerlerinden farklıdır; çünkü bu evrenlerin hepsi bizim kendi Evren'imizin içinde yer alırlar; ancak buna rağmen o diğer evrenlere erişmeniz mümkün değildir. Seviye 1 ve Seviye 2 evrenlerin hiçbiriyle, bugüne kadar hiçbir temasta bulunmadınız ve muhtemelen asla bulunamayacaksınız; ancak Seviye 3 evrenlerle sürekli temas halindesiniz. Her an, her gözlem yaptığınızda, her yeni karar aldığınızda, farkında olsanız da olmasanız da, yepyeni evrenlerin yaratılmasına sebep oluyorsunuz!

Bunu sözel olarak şöyle argümanlaştırabiliriz:

1. 2020 yılındaki ABD seçimlerini Donald Trump kazanabilirdi.
  2. Dolayısıyla gidişatın başka olduğu yollar da vardır.
  3. Olası dünyalar, gidişatın başka olduğu yolların tamamıdır.
  4. Dolayısıyla olası dünyalar vardır.

Çoklu evrenleri kuantumun "Everett" yorumu çerçevesinde değerlendirecek olursak, söz konusu evrenler aslında yoktur; ancak bir dalga fonksiyonu çöktüğü anda, alternatif evrenler oluşuverir. Bu nedenle her bir gözlem veya ölçüm, tıpkı evrimsel süreçte gördüğümüz dallı budaklı evrim ağaçları gibi, durmaksızın dallanan zaman çizelgeleri yaratır. Her bir gözlem veya ölçüm, yeni dallanmalar ve alternatifler yaratır dolayısıyla zaman çizelgesi dallanıp budaklanmaya devam eder.

(4) Seviye 4 Paralel Evrenler

Bu seviyenin söylediği şudur: Fizikçilerin kâğıt üzerinde çalışabileceği herhangi bir evren, matematiksel olarak mümkünse, fiziksel ve fiili olarak da muhtemelen vardır. Buna "Matematiksel Demokrasi Prensibi" adı verilmektedir.

Yani burada söz ettiğimiz, gerçek anlamıyla, fiziksel evrenlerdir. Her biri, bizimkine benzer veya farklı olan, fiziksel gerçekliklerdir. Bunlar içerisinde bağımsız yaşam formları oluşmuş veya oluşmamış olabilir. Canlı ve cansız ayrımının ötesine geçen, fizik ve kimya gibi bilim dallarının tanınmaz halde olduğu tüm fiziksel gerçekçiliğe sahip alternatifler bu kapsamda değerlendirilebilir. Ama bu evrenlerle de etkileşmemiz imkansızdır. Çünkü kendi evrenimizin dışına çıkamayız ışık hızı bizim limitimizdir.

SONUÇ:

Yani sonuç olarak paralel evrenler varsa dahi etkileşmemiz imkansızdır. Bu çok kapsamlı bir konu olduğu için kısaltarak anlatmaya çalıştım ama tam anlamıyla bakmak isterseniz Evrim Ağacı'nın bu konuyla ilgili makalesine göz atabilirsiniz.[1]

1. Çağrı Mert Bakırcı, Emre Oral, Emre Mor, et al. Çoklu Evren Teorisi Nedir? Paralel Evren Teorisi Ile Farkları Nelerdir? Paralel Evrenler Teorisi Deneysel Mi?. Alındığı Tarih: 9 Kasım 2022. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı