Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap

Organizmalar nasıl gelişti?

Organizmalar yüz binler, milyon yıllar içerisinde evrimleşti ama nasıl evrimleşti bu canlılar? Benim bilgisizliğim kusura bakmayın ama o canlı nasıl yıllar geçip insana dönüştü? Evet doğal seçilim biliyorum ama mesela bir canlı x olayından etkilensin x olayına karşı nasıl kendini hazırlıyor o canlı?

Organizma kelimesinin tanımı:

''Canlı ya da organizma, biyoloji ve ekolojide fonksiyonlarını yaşama mümkün olduğunca uyum sağlayarak sürdüren basit yapı moleküllerinin veya karmaşık organ sistemlerinin bir araya gelmesiyle oluşan varlıklar için kullanılan bir kavramdır.''

Henüz canlılığın nasıl başladığı hakkında kesin diyebileceğimiz kanıtlar bulunmamakta. Abiyogenez teorisi bu sorunun cevabına her geçen gün daha da yaklaşıyor. Ancak şunu biliyoruz ki, sadece kendini kopyalayabilen bir molekülün oluşması ile canlılık şu anki gibi çok komplike bir hâle gelebilir. Peki bu süreç nasıl gerçekleşir?

Tabii ki evrim mekanizmaları ile. Bu mekanizmalardan en çok bilinen ise doğal seçilimdir. İsminden de anlaşılacağı üzere bu mekanizma canlıları seçer. Canlıların bulunduğu bir havuz düşünün. Doğal seçilim ile bu havuzdan ortama uyum sağlayabilenler seçilir. Biz bu canlı havuzuna çeşitlilik diyoruz. Çeşitliliği sağlamak ise mutasyonların görevidir. DNA kopyalanırken nadiren gerçekleşen hatalar sebebiyle canlılar farklı özellikler kazanırlar. Bu mutasyonların çoğu canlıya zarar veren mutasyonlardır ve bu canlı ortama uyum sağlayamadığı için üreyemeden ölür. İşte bu doğal seçilimdir. Bazen ise bu mutasyonlar canlının ortama olan uyumunu güçlendirecek şekilde gerçekleşir. Ortama uyum sağlayan canlı, genlerini sonraki jenerasyona aktararır. Bu şekilde canlıya avantaj sağlayan genler seçilir. Bu bilinçli gerçekleşen bir olay değildir ve canlı hiçbir olaya kendini hazırlayamaz. Sadece x olayına karşı hayatta kalabilen canlılar üreyebilir.

Ben doğal seçilimi çok kaba hatlarıyla anlatmaya çalıştım ve internette sadece doğal seçilim hakkında sayfalarca makale bulabilirsiniz. Ve doğal seçilim de evrim mekanizmalarından sadece biri. Dolayısıyla sadece yazdıklarımla yetinmemenizi, Evrim Ağacı'nın ve diğer platformların evrim hakkındaki makaleleri okumanızı tavsiye ediyorum. İyi günler dilerim.

Puan Ver

“Korkularla dolu bir beyinde hayallere yer yoktur.”