Öncelikle, Ruh ve Nefis kavramları müteradif(eşanlamlı) mı değil mi? sorusu bilginler arasında bir ihtilafa sebebiyet vermiştir. Eşanlamlı dersek, en sağlıklı olanın, ilk başta "mücerrettir. (maddeden bağımsızdır.)" diyen kimselerin adlarını zikretmek olduğuna inanıyorum.
Başlıca bu görüşü savunanlar: İmam Gazali ( İhya'sında), İmam Razi (Tefsirinde), Kadı Beydavi (keza tefsirinde), İmam Maturidi, İmam Halimi, İmam İsfehani'dir. İmam Devvani'nin ve İmam Batlayusi'nin risalelerine bu konunun tafsilatını öğrenmek için müracaat edebilirsiniz.
Bu zatlar dışında, mütekellimlerin bir çoğu mücerredatın olmadığını savundukları için nefis'e yapılan tariflerinde bir çok farklılık görülür. Ama neredeyse hepsi nefisin ruhani bir cevher olduğunu söylemiştir. Bkz. İmam Cüveyni, İmam Taftazani. Bu iki zat nefis ve ruh hakkında yapılan tarifleri nakil ettikten sonra kendi görüşlerini beyan ederler.
Tabi ruh ve nefsin mahiyetini öğrenmek fıkhi açıdan da tartışmaya sebep olmuştur.[1]
Kaynaklar
- Devvani. İnsanın Hakikati.