Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Neden tüm canlılarda dişileri etkilemek adına eylemler veya gelişmeler gözleniyor?

İnsanlar dahi olmak üzere, dişileri etkileyebilmek için erkek canlıların fiziksel farklılıklara sahip olduğu veya bir takım eylemler gerçekleştirdikleri (dans, dövüş vb. ) gibi bir gerçek olduğunu biliyoruz. Buna etken olan şey nedir? Bilgiyi aktarma ve üreme kaygısını sadece erkek canlılar mı yaşıyor?

Doğada dişiler arası mücadele örnekleri bolca görülür; ancak erkekler arası olan savaş, her zaman dişiler arası olandan daha fazla ve haşindir. Bunun sebebi, doğada çok büyük oranda, türlerin dişilerinin erkeklerini seçmesi durumunun geçerli olmasıdır. Kuşlardan insana, böceklere kadar pek çok türde genel olarak dişiler seçici konumda, erkekler ise seçilen konumdadır. Bilim insanları bunlarla ilgili pek çok teoriler ileri sürmektedirler. Bunlardan en ilginci, dişilerin daha çok seçici olmasının sebebine yönelik bir açıklama olan, gamet miktarıdır. Bunun bir diğer ismi, eşey katkısı olarak bilinmektedir. Bunun sonucu ortaya çıkan erkek-dişi farklılıkları üzerinde oluşan evrimsel baskıya ise Interseksüel Seçilim olarak bilinir.

Dişiler, genellikle erkeklere göre kıyaslanmayacak kadar az sayıda gametüretirler. Örneğin insanda, dişiler çiftleşmede kullanılmak üzere 1 yumurta(gamet) üretirken, erkek milyonlarca sperm (gamet) üretmektedir. Bu durum, ilk etapta görülemeyebilecek; ancak evrimsel biyoloji açısından çok büyük öneme sahip zincirleme bazı etkiler yaratır. Özellikle "evrim ekonomisi" veya "evrimsel ekonomi" olarak bilinen çok önemli doğa ilkesi dahilinde incelendiğinde, bu eşeysel farktan ötürü dişilerin daha değerli, erkeklerin ise daha değersiz veya ikincil derece değerde olduğu görülmektedir. Çünkü doğada seyrek bulunan her zaman kıymetlidir. Buradaki "kıymet" veya "değer" sözcüklerinden kasıt, elbette ahlaki bir anlamda değil, evrimsel bir anlamdadır. Çünkü türlerin evriminde, ömürleri boyunca harcadıkları her türlü enerji önemlidir ve doğrudan uyum başarılarını etkiler. Bu sebeple, eğer ki bir bireyin, diğer bireylerle ortak olarak üretilen bir değere (bir "yavru" gibi) katkısı daha fazlaysa, evrimsel süreç başka açılardan bu katkıyı kapatacak ve telafi edecek şekilde dengelenir. Erkek-Dişi konusunda bu, erkeklerin seçilen, dişilerin seçici konumda olmasını sağlamıştır.

Puan Ver

Evrim canlıların kalıcılığını sadece o canlıyı çoğaltarak sağlayabilir. Bunu en basit haliyle karşı cinsi etkilemeye ya da etkilettirmeye sağlayarak başarabilir. Makaleyi sonuna kadar okumanı tavsiye ediyorum. Ayrıca günümüzde güzelliğin neden olduğunu açıklanıp açıklanmadığını bilmesem de evrimde amaç aramak yanlıştır.

'' İnsanın ve aşağı hayvanların duyuları, parlak renklerin ve belirli biçimlerin ve de uyumlu ve ritimli seslerin hoşa gidileceği ve güzel sayılacağı yolda belirlenmiş gibi görünmektedir; ama bunun neden böyle olmak gerektiğini bilmiyoruz. '' - Seksüel Seçme, Charles R. Darwin

Kaynağa ulaşabilmek için VPN servisinizin açık olması gerekmektedir.

Dişisine kur yapan tavus kuşu
Vikipedi

1. Cinsel seçilim Cinsel seçillim mekanizmaları

“Her şeyin doğal bir açıklaması vardır. Ay bir tanrı değil, devasa bir kayadır. Güneş ise sıcak bir kayadır.”
Anaxagoras