Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Neden sivrisineklere karşı bağışıklık kazanmadık?

Sivrisinekler milyonlarca yıldır var ve dünyanın heryerine yayıldılar. Atalarımızın da kanlarını emdiğini ve bazen öldürdüğünü biliyoruz. Neden hâla kanımızı emdiklerinde salgıladıkları sıvıya karşı bağışıklık kazanmadık veya kazananmadık?

Sineklerin bize oldukça fazla olumsuz etkisi olduğuna ben de katılıyorum, sonuçta hastalık yayarak insanı insandan daha fazla öldüren bir canlı (en azından bir zamanlar öyleydi) ve daha az zararlı olan etkileri de oldukça rahatsız edici, neden düzgünce bir bağışıklık kazanamadığımız sorusunun olası yanıtlarından birisi ise sineklerin de evrimleşmesi olabilir, yani karşılıklı bir evrim söz konusu. Bu durum kimi hastalıklara karşı bağışıklık kazanamamış olmamıza da benziyor, evrimin de önünde zorluklar olabilir. Karşılıklı evrim bakteri ve virüsler arasında da oldukça yaygın ve belirgin.

Puan Ver

Asıl soru neden bağışıklık kazanmak istiyorsun?..

Kanlarını emdiğinde salgıladıkları sıvı kaşınmana sebep oluyor ve sen kaşınmak istemiyorsun öyle mi?..

Peki sen uyurken 1000'lerce sinek kanını emse ve sen hiç kaşınmadığın için uyanmasan?.. Hoş mu?..

Şunu demek istiyorum, kaşınma ve kabarma senin vücudunun bu sıvıya karşı verdiği bir tepki ve seni daha kötü bir durumdan korumakta.. Misal bağışıklık kazansan (ki belki 10.000 yıl önce bağışıklık kazanan bir kaç homo-sapiens bataklıkta uyudukları bir gece feci şekilde can verdi?..) bu senin elenmene mi sebep olur? Yoksa hayatta kalma olasılığını mı arttırır?..

Baş ağrısı, kusma, bayılma, kaşınma vb bir çok etkinin bizleri aslında korumak için yapılanmış tepkiler olduğunu unutmayalım.. Saygılar..

1. Doğal Seçilim

Sivrisineğin ısırdığı insan da ısırmadığı insanda yaşamına devam edip üreyebiliyor bu durumda neden evrim olsun? Evrim olması için seçilim lazım ama bu durumda seçilim söz konusu değil. Yani evrim de şart değil.

Puan Ver

1. Beynim Beyinden iyi kaynak mı olur?

“Çocuklar, büyük müzisyenlere ve aktörlere hayranlık duydukları gibi büyük bilim insanlarına da hayranlık duyduklarında medeniyet bir sonraki seviyeye sıçramış olacaktır!”
Brian Greene