Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Neden doğa yasası olarak doğal seleksiyon var?

Evren için bir anlam ifade etmiyoruz. (göze alınmayacak kadar küçük ve değersiz. ) yaşamın dünya'dan veya herhangi bir gezegenden başka bir yerde anlamı yok. Peki neden evrende canlılar için bir yasa var. Bir önem mi taşıyoruz? Sorumda hatalar olabilir. Lütfen bilgilendirmeyi unutmayın. Teşekkürler

Öncelikle, yasaları adlandıran bizleriz. Evrim bir doğa yasası diyoruz çünkü bunu gözlemliyoruz. Fakat aslında evrim Evrenin temel yasaları gibi bir yasa değildir. Evrim bizim dünyadaki canlılığı açıklamak üzere teorileştirdiğimiz bir düşüncedir. Evrimin içindeki her mekanizma bu evrenin kuralları ile uyumludur. Yeni bir kural yasa içermez.

Fakat bu mantık her türlü yanlış, soruyu şöyle değiştirerek soralım; Maddeler evren için bir önem mi taşıyor, neden kütle çekimi var? Ne kadar mantıksız bir soru. Bir şey evren için nasıl önemli olabilir?  Evren için anlam ifade eden tek bir şey gösterebilir misiniz? Fakat dediğinizi anlıyorum biz evrene baktığımızda kendimizin ne kadar önemsiz olduğumuzu anlayabiliyoruz ama bu çıkarımı yapan biziz bunu evrene mal etmek hatalı bir düşüncedir.

Bu sorular insanin aklına gereksiz ve sık sık kullanılan antropomorfizmden ötürü geliyor. Biz her varlığı kendimize ister istemez benzetiyoruz. Mesela durmadan insanlar evrimin amacı ile başlayan cümleler kuruyor. Evrimin bir amacı olamaz fakat bir noktada bir şeyi açıklamak için ben de zaman zaman bu şekilde başlayan cümleler kuruyorum daha iyi anlaşılsın diye. Dilimiz yani Türkçe değil herhangi bir insan dili böyle şeyleri açıklamakta yetersiz kalıyor.

Puan Ver

Evet, evren için bir anlam ifade etmiyor olabiliriz, bunu pek de bilmiyoruz. Ama dünyayı ve evreni oluşturan yasalar ve teoriler için bir anlam ifade ettiğimiz kesin. Doğa evrende bulunan canlılığa "Dur şunlara bir yasa koyayım da önemli olsunlar." gibi amaca yönelik hareket edemez. Yasa etki ettiği maddelerle beraber var olur.

Tamamıyla fizikteki ve kimyadaki yasalara göre meydana gelen canlılık, biyoloji bilimini oluşturmuş ve biyoloji kendiyle beraber yasalarını getirmiştir. Bu farklı alanlardaki yasa dediğimiz olguların temel olarak farkı yoktur. Şöyle ki bir taşı kaldırıp yüksekten bıraktığımızda "Neden kütleçekim teorisine uyuyorsun?" diyerek evrendeki önemini sorgulayamayacağımız gibi evrim ve onun mekanizmalarına farkında olarak veya olmayarak uyan bizlere ve tüm canlılara bu soruyu yöneltmekden farksızdır. Umarım açıklayıcı olabilmiştirim.

Puan Ver

“Bu Dünya'ya sırf bir biyolojik tesadüf sonucu gelip de insan kibri nedeniyle yok olmak ironilerin en büyüğü olurdu.”
Richard Leakey