Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Neden diğer gezegenlerde de dünyadakine benzer canlı formları aramaktayız. Çok daha farklı formlarda canlılar evrimleşmiş olamaz mı?

Diğer gezegenlerde bir dönemlerde canlılık olduğunu anlamak için su moleküllerine bakmaktayız. Eğer gezegende bir dönem su olduğunu tespit edemezsek o gezegen için canlı yaşama ihtimalinin olmadığını söylemekteyiz. Bu hatalı bir tespit değil midir? Dünyadakinden çok farklı yaşam formları olamaz mı?

Olabilir, ama ilk hedefimiz su aramaktır.

Çünkü su Dünya üzerindeki bütün canlı türleri için yaşamsal öneme sahip bir molekül. Yüksek miktarda iyonlaştırıcı radyasyon, çok yüksek ya da düşük sıcaklık, yüksek basınç koşullarında hayatta kalabilen canlılar keşfedilmesine rağmen henüz suyun gerekli olmadığı bir yaşam formu bulunamadı.

Bunun yanında dünya dışı yaşam aramak çok pahalı bir iştir. Ya oraya gitmeniz gerekir, ya da gezegenin atmosferini analiz edebilmeniz gerekir. Her ikisi için de kısıtlı kaynaklar ve zaman harcanır. Galaksimizde milyarlarca gezegen olduğunu düşünürsek; uzay ajansları, üzerinde su bulunan veya bir zamanlar su bulundurmuş bir gezegen değil, sıvı halde su bulunan gezegenler aramaktadır.

Eğer neden su, diyorsan; Suyu oluşturan atomlardan oksijen, bağ oluşumunda kullanılan elektronları hidrojen atomlarından daha güçlü çeker. Bu nedenle su polar bir yapıdadır ve birçok madde suda çözünebilir. Sahip olduğu bu özellik nedeniyle su canlı organizmalardaki dolaşım sisteminin önemli bir parçasıdır ve vücut için gerekli besinlerin, elementlerin ve gazların dokulara taşınması için uygun bir ortam sağlar. Ayrıca birçok biyokimyasal bileşik, örneğin şekerler, amino asitler, proteinler suda çözünebilir. Bu bileşiklerin yer aldığı biyokimyasal süreçler olmadan bir organizmanın canlı kalması mümkün değildir. Su iyi bir çözücü olduğu için bu süreçlerin (örneğin fotosentez, sindirim, solunum) vazgeçilmez bir parçasıdır.

Puan Ver

• Yazar Yok. Uzayda Yaşam Aranırken Neden Su Olup Olmadığına Bakılıyor?. (09 Temmuz 2019). Alındığı Tarih: 09 Temmuz 2019. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı

“Sadece absürt olanı deneyenler imkansızı başarabilirler.”
Robin Morgan