Sorulara Dön
Felsefe

Natüralizm felsefeyi bitirdi mi? Şu açıktır ki natüralizm a prioriyi dışlamıştır, bundan dolayı acaba felsefe gelişimini bitirmiş midir?

Merhabalar

Başlamadan önce doğalcı (naturalist) olduğumu belirtmek istiyorum.

Doğalcılık: 17. Yüzyılda Spinoza tarafından şekillendirilmiştir. Kısaca, doğanın ezeli ve ebedi olduğunu, herşeyin doğa kanunları ile belirlendiğini açıklar. Spinoza, panteist inanca sahiptir. Bu şekilde, doğayı anlamanın tanrıyı anlamak olduğunu öne sürer.

Fiziksel veya metafiziksel olgunun, doğa felsefesine (temel bilimler) uygun olması gerekir.

Modern bilim, Newton tarafından yazılan, Doğa Felsefesinin Matematiksel İlkeleri (Philosophiæ Naturalis Principia Mathematica) isimli kitapla başlamıştır.

Newton bu kitapta, kütleçekim denklemiyle yerçekimi, tüm gökcisimlerinin hareketlerini ve gelgitleri açıklamış, matematik ile kanunlaştırmıştır. 3 kanunu ile mekaniği bitirmiştir. Optik ile ışığın doğasını anlatmış, gökkuşağını, gökyüzünün rengini açıklamıştır. Kalkülüs ile matematikte çağ açmıştır.

Adından da anlaşılacağı üzere bu bir felsefe kitabıdır. Fizik, doğa felsefesinin matematik ile basitleştirilmesi sonucu çıkmıştır.

Doğalcılığa göre, temel bilimler bilmeden, doğa felsefesi yapılamaz. Nörobilim-psikiyatr bilmeden, ahlak felsefesi yapılamaz. İleri fizik bilmeden, metafizik felsefesi yapılamaz. Aksi halde, kurulan doktrinin kesinlikle hatalı, eksik ve sığ olacağı gerçeği, felsefenin bilme arayışına ve özüne terstir.

Natüralizm felsefeyi bitirdi mi?

Tam tersi doğalcılığın amacı felsefeyi ve bilimi, abilimsel fikir kirliliğinden korumaktır. Bilim, içinde felsefe barındırır.

Fizikte; kuram, felsefedir. Teoriler ve kanunlar da bilimdir. Bilim oldukça, felsefe de var olacaktır.

Natüralizm a prioriyi dışlamıştır, bundan dolayı acaba felsefe gelişimini bitirmiş midir?

Doğalcılık aprioriyi dışlamaz. Maddecilik (materyalizm) ile karıştırıyorsunuz. Doğalcılık, konulan düşüncenin doğa kanunlarına uyumlu olmasını savunur.

Kozmoloji: Einstein, Hawking gibi tanınmış bilim insanlarının yer aldığı, metafiziği inceleyen bilim dalıdır. İçinde bilimden çok felsefe barındırmasına rağmen, en saygın bilim dallarından biridir. Bu bilim dalında:

Önce apriori ortaya konur, doğa kanunları ile uyumlu olup olmadığına, bilim ile bakılır. Eğer doğa kanunları ile uyumluysa kuram, kanıtlanabilirlik içeriyorsa teori şeklinde tanımlanır.

Apriori yöntemi ile modern bilimde ortaya çıkmış, çoklu evren (sicim) ve döngüsel evren (eon) teorisi vardır.

Saygılar