Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Nasıl oluyor da nispeten basit sayılabilecek şeyler bir araya gelip karmaşık yapılar oluşturabiliyor?

Temel olarak her şey atomlardan oluşmasına rağmen neden farklı?

Evren de gördüğümüz/göremediğimiz canlı/cansız her şeyin bir bilgisi vardır. Bilgi somut bir şey değildir, parçacıkların uzaydaki karışımına denir. Bilgi bir nevi her şeyin kimliğidir. Nasıl Türkiye'de yaşayan herkesin kendine özgü bir TC Numarası varsa evren de bulunan da her şeyin bir kimliği/no'su vardır. Şöyle düşün, karbon atomunu A şekline getirirsek grafit elde ederiz ama aynı atomu sadece şeklini değiştirerek B şekline getirirsek elmas elde ederiz.

Karbon Atomunu A Şekline Getirerek Grafit Elde Ettik
Aynı Atom Sayısının Sadece Dizilişini Değiştirerek Elmas Elde Ederiz
Tekrar Dizilişini Değiştirip Daha Fazla Atom Eklersek Muz Elde Ederiz
Dizilişini Karmaşık Yaparsak da Sincap Elde Ederiz

Bunların (grafit ve elmas) atomları aynı olsa bile dizilişleri farklı olduğu için birbirinden bağımsız iki kimyasal madde elde ediyoruz, farklı olan tek şey bilgileri. Evrende ki her şeyin yapı taşları aynıdır. Ve atomlar bir kuşa mı, bir insana mı, bir muza mı ait olduklarını umursamazlar. Bilgi olmasaydı Evrende ki her şey aynı olurdu. Kuantum fiziğine göre bilgi asla yok edilemez, şekil değiştirebilir fakat yok edilemez. Mesela üstüne bir ev çizdiğin kağıdı yakarak kül elde ettin bu külü artık eskisi gibi kağıda asla dönüştüremezsin, ama külün içinde ki tüm karbon atomlarını dikkatli bir şekilde toplayabilseydin ve ateşten çıkan dumanın ve sıcaklığın değerlerini tam olarak hesaplayabilseydin sözgelimi olarak kağıdı tekrar inşa edebilirdin. Kağıt yok olsa bile üstüne çizdiğin ev halen Evren de bir yer kaplıyor yane inşa ettiğin kağıt değil çizdiğin şey. Yane kağıdın bilgisi halen Evren de bulunuyor. Kaybolmadı, sadece okuması zor. Eğer bir şekilde bütün atomları ve tanecikleri ve radyasyon dalgalarını hesaplayabilseydik Evren'de bulunan bütün bilgileri izleyip toplayabilirdik. Varsayımsal olarak Evren'in tüm tarihini büyük patlamaya kadar tamamıyla görebilirdik.

Kısacası; Evren'de ki her şeyin bir bilgisi var ve bu bilgiler, atomları aynı olsa bile birbirinden bağımsız olmalarına sebep oluyor.

Puan Ver

“Ulusal bilim diye bir şey yoktur; tıpkı ulusal periyodik cetvelin olmaması gibi. Ulusal olan şey, bilim olamaz.”
Anton Chekhov