Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap

Nasıl astrobiyolog olabilirim?

Öncelikle merhaba. Ben astrobiyolog olmak istiyorum. Tıp fakültesini bitirdikten sonra astrobiyologluk yolunda hangi adımları atmalıyım? Moleküler biyoloji ve genetik alanından mezun olursam hangi adımları atabilirim ve alacağım maaş hangi düzeylerde olur? Cevaplarsanız sevinirim.

Merhabalar hocam.

Öncelikle astrobiyoloji dediğimiz bilim dalı içinde neredeyse tüm temel bilim dallarını ve çokça felsefi düşünce barındıran, komplike bir bilim dalıdır. Temel bilim dalları ile etkileşimini özetlemek gerekirse;

Biyoloji ve Kimya:

Canlılık oluşumu (abiyogenez) ve yaşamı oluşturan koşulları tanımlamak.

Dünyamızın uzaydaki koşullarına göre, evrimin seyrini gözlemek.

Uzayda veya uzaydan gelen gök cisimlerinde canlılık, organik yapı veya su aramak.

Fizik ve Astronomi:

Ötegezegenlerin, yaşanabilir optimum ortamı (radyasyon, sıcaklık, su, basınç, afet, oksijen, karbon..vs) aramak ve tayin etmek.

Sistemimizdeki gezegenlerin yaşanabilir hale getirmek ve bunun için teorik modeller oluşturmak.

Uzaya akıllı formda olduğumuzu belirten sinyaller yollamak ve uzaydan gelen sinyallerin, akıllı yaşam formuna ait olup olmadığını belirlemek.

Ufo' ları tanımlamak ve bilimsel yolla açıklamak.

Astrobiyoloji Felsefesi [Kozmobiyoloji]

Fizik, astronomi ve felsefenin kesişim noktası olan tanrıbilimin (kozmoloji), biyoloji ile birleşerek bilimsel çerçeveler içinde anlayışını artırmak.

Karbon yapılı olmayan veya çözücü olarak su kullanmayan farklı canlıların varlığının sorgulanması.

Canlılığın, tanımını ve sınırlarını belirlemek; üst bir anlayışı, nedeni ve amacı aramak.

-------

Sorunuza gelecek olursak:

Tıp eğitimimi 1. dönemde bırakmış biri olarak: akademik kültürünü yetersiz bulduğumu söyleyebilirim. Genetik mühendisliği bölümünün içinde daha teorik, mühendislik ve temel bilimler bulundurduğu için, akademik alanında daha yararlı olacağını düşüyorum.

Ama bu demek değil ki akademik anlamda tıp fakülteleri kötü. Asla değil. Aslında bakarsak, kadavranın pastırma kıvamındaki etine dokunmak bile, insanda bambaşka ufuklar açıyor. Tıp lisans eğitiminde, 1. sınıftaki temel biyoloji ve kimyayı (Lise seviyesi gibi düşünebilirsiniz) iyi öğrenirseniz; moleküler biyoloji ve biyokimya derslerinize de ağırlık verirseniz, biyolojinin istediğiniz alanında gelişebilir ve akademik kadrolarda yer edinebilirsiniz.

Moleküler biyoloji ve genetik mühendisliğinin iş alanı, Türkiye'de çok geniş olmasa da virüs sebebiyle öneminin anlaşılması sonucu, ülkemizde iş bulmanın eskisi kadar zor olmayacağı kanaatindeyim. Ancak genetik okumanın astrobiyoloji alanında akademik olarak daha fazla getirisi olacağını düşünsem bile; lisans eğitiminde hissedeceğiniz gelecek kaygısı bu akademik bilgiyi ister istemez baltalayacaktır. Ekonomik kaygıyı ön planda tutuyorsanız kesinlikle tıp yazmanızı öneririm.

Astrobiyolojiye gelecek olursak da: Ülkemizde astrobiyoloji alanındaki kadroların çok kısıtlı olabileceğini düşünüyorum, hatta bu alanda kadronun var olduğundan bile emin değilim.

“Bilgi, daima cehaleti yönetecektir. Kendi kendini yönetmek isteyen bir ulus, bilginin verdiği güç ile donanmalıdır.”
James Madison