Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Meyvelerin renklerinin belli bir sebebi var mıdır?

örneğin neden fasulye yeşilken muz sarıdır?

Teşekkür
Hatırla
Takip

Güzel bir soru.Öncelikle belirtmekte fayda var ki dış dünyada renk diye bir şey yoktur.Dış dünya renksiz, kokusuz,sessiz bir yerdir.Bunlar yerine dış dünyada yansıyan fotonlar,uçuşan moleküller,titreşen hava vardır.Renk,ses,koku dış dünyada bulunmazlar.Bunlar beynin var ettiği fenomenlerdir(bir tür yanılsama da diyebiliriz)Herhangi bir cisimden yansıyan (meyveleri düşünelim ) milyarlarca foton göze ulaşır.Bu fontonlar gözde bir takım değişikliklere uğrayarak elektiriksel uyarıya dönüşür ve sinirler yardımıyla beynin arka kısmındaki görmez merkezine (occipital cortex) gönderilir ve burada görüntü olarak yorumlanır. Renkler bir cisim tarafından yansıtılan, yayılan ya da geçirilen ışığın dalga boyunun, gözdeki ışığı algılayabilen yapılar tarafından algılanmasıyla görülür. Gözde çubuk ve koni adı verilen ve ışığı algılayabilen iki tür hücre grubu vardır. Çubuk hücreler ışığa karşı daha hassas olmalarına rağmen renkler koni hücreler sayesinde algılanır. Üç tür koni hücresi vardır ve bunların her biri ışığa karşı duyarlılığı farklı olan pigmentler içerir. Mavi koni hücrelerinin en yüksek hassasiyet gösterdiği ışığın dalga boyu yaklaşık 430 nanometreyken, yeşil koni hücrelerinin 530 nanometre, kırmızı koni hücrelerinin ise yaklaşık 560 nanometredir.Farklı dalga boylarındaki ışık koni hücrelerini farklı derecelerde uyarır. Örneğin dalga boyu 580 nanometre olan ışık göze ulaştığında hem kırmızı hem de yeşil koni hücreleri uyarılır. Bazı dalga boylarında üç koni hücresi de uyarılabilir. Beyin bu hücrelerden gelen sinyalleri birleştirerek farklı dalga boylarındaki ışınların farklı şekilde algılanmasını sağlar.Işığın üç ana rengi olan kırmızı, mavi ve yeşilden iki tanesi üst üste geldiğinde ara renkler oluşur. Ara renklerin tonları kırmızı, mavi ve yeşil ışığın miktarları kontrol edilerek ayarlanabilir. Görünür bölge dalga boyundaki ışınların tamamı bir araya geldiğinde ise beyaz olarak algılanır.Boyalar içlerindeki, farklı dalga boylarındaki ışınları soğuran pigmentler nedeniyle farklı renklerdedir. Boyalardaki standart ana renkler sarı, kırmızı-mor ve mavi-yeşildir. Sarı pigmentler mavi ışığı, kırmızı-mor pigmentler yeşil ışığı, mavi-yeşil pigmentler kırmızı ışığı soğurur. Bu nedenle ana renklerdeki boyaları karıştırdığımızda bütün renkler soğurulduğu için karışım siyah görünür.

Teşekkür

• Yazar Yok. Renkleri Nasıl Görürüz ?. (13 Ağustos 2019). Alındığı Tarih: 13 Ağustos 2019. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı

“Cesaret, erdemdir ve cesur olmanın tek yolu cesaret etmektir. Nasıl ki yüzme öğrenmek için yüzmeniz gerekirse, cesur olmak için de cesaret gerekir.”
Marie Daly