Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Mars'da ne kadar süre boyunca yaşanılabilir bir atmosfer ve su vardı?

Eğer bu süre hayatın evrimleşmesi için yeterli bir süre ise mars'da kesinlikle bitki veya hayvan fosili vardır diyebilir miyiz?

Mars'ta hiç bir zaman yaşanabilir bir atmosfer olduğunu düşündürecek kanıta ulaşamadık. Eskiden daha kalın bir atmosferi olduğuna dair bir kanıtımız da yok ama evet, yüzey şekillerine bakarak, eskiden Mars'ta sıvı su olduğunu biliyoruz. NASA'nın edindiği verilere göre, 1,5 milyar yıl gibi bir süre boyunca, Mars'ta aktif nehirler belirdi ve sonra kurudu. Nehirlerin uzun süre aktif olmadığını, taşıdığı toprak miktarı ve aşındırdığı kayaların formasyonundan çıkartabiliyoruz. Kısa süreli aktif olan nehirler, ki büyük ihtimalle volkanlar yüzünden eriyen yer altı buzlarının yüzeye çıkması olarak görülüyor, bir süre aktif kaldıktan sonra milyonlarca yıl kuru kalmış, sonra tekrar aktif olmuş ve tekrar kurumuş. Gezegen tamamen soğuyana kadar bu süreç devam etmiş gibi gözüküyor.

Böyle bir süreçte bitkilerin gezegeni saracak kadar çoğalabildiğini düşünmüyoruz. Hatta atmosferin, su olsa bile, eskiden Mars'ta böyle bir yaşam için uygun durumda olmadığını düşünüyoruz çünkü aksini kanıtlayacak bir kanıt henüz bulamadık. Umarım Mars'a gönderilen ve yüzeyin altını araştırabilen sonda InSight, bu konu hakkında daha fazla kanıt toplayabilir.

Bunun yanında NASA, 2020 Mars Rover'ını önümüzdeki sene göndermeyi planlıyor. Ayrıca Avrupa Uzay Ajansının ExoMars görevi, Birleşik Arap Emirlikleri ve Japonya'nın Mars uydusu ile SpaceX şirketinin Dragon kapsülü de seneye Mars'a fırlatılacak.

Puan Ver

“Sürdürülebilir değişimler yaratmanın tek yolu ödün vermektir. Değer verdiğiniz şeyleri unutmadığınız sürece ödün vermekte hiçbir sakınca yoktur.”