Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Kütle çekimi etkisini anında mı gösterir?

Aklıma takıldı. Evrende hiçbir şey ışıktan hızlı olamaz ve anında bilgi aktarımı da olamaz. Diyelim ki güneşin konumunu ışığı ekvatora dik gelecek şekilden kuzey kutbuna dik gelecek şekilde değiştirmek için ışınladık anında. Biz dünyadan güneşin yer değiştirdiğini ve ışığın geliş yönünün değiştiğini 8dk 19sn sonra anlayacağız. Fakat yerçekimi anında mı etkileyecek dünyayı?

Gerek kuramsal gerekse deneysel çalışmalar, kütleçekim hızının ışık hızına eşit olduğunu göstermekte. 2017'deki meşhur keşifte, iki nötron yıldızının birleşip karadelik oluşturmasıyla yayılan gravitasyonel dalga ve aynı olay sonucunda yayılan ışın 1,7 sn farkla Dünya'ya ulaşmıştı. Bu farkın nedeniyle ilgili iki yaklaşım var; gama ışınları çarpışmadan 1,7 sn sonra yayınlanmıştır veya aynı anda yayınlanmasına rağmen çevredeki maddeler gecikmeye sebep olmuştur. Dalgaların 130 milyon ışık yılı öteden geldiklerini de belirtmek gerek. Bununla ilgili olarak gösterdiğim kaynağı okumanızı tavsiye ederim.

Güneş bugün birden yok olsa bunu evet 8 dk. 19 sn. sonra anlayacağız. Yani aynı anda hem ışık gidecek hem de yörüngeden çıkacağız, şeklinde özetleyebilirim.

Puan Ver

1. Forbes Ask Ethan: Why Did Light Arrive 1.7 Seconds After Gravitational Waves In The Neutron Star Merger?

“Bilim harika bir oyundur. İlham vericidir ve tazeleyicidir. Oyun alanıysa Evren'in ta kendisidir.”
Isidor Isaac Rabi