Evrim Ağacı Soru & Cevap
-1
Puan Ver

Kuşun kanat evrimleşmesi canlıyı dezavantajlı duruma düşürmez mi?

Kuşun kanadı evrimleşene kadar kolun işlevselliği azalır, çünkü pençe azalmıştır. Bu yüzden evrimleşme sürecine giren canlı dezavantajlı duruma düşer, bu da doğal seleksiyonda elenmesine neden olur. Avantajlı olanın baskın olması beklenirken dezavantajlı durumdakinin baskın olduğunu iddia etmek çelişki değil mi?

Evrimsel açıdan baktığımızda kuşların çeşitliliği ve popülasyonu canlının dezavantajlı duruma düşmediğini zaten gösteriyor..

Kuşlar, sürüngenlerden dolayısıyla dinozorlardan evrimleşmiştir.. En ünlü dinozor olan T-rex bir çok karikatürde pençelerinin küçüklüğü ve kolunun kısalığıyla dalga geçilmesine rağmen, kendi devrinde büyük korku salmış olsa gerek..

Dolayısıyla pençenin azalması dezavantaj yaratırken uçabilmek çok büyük bir avantaj yaratmış gibi görünüyor.. Hatta bazen ben de bu kadar beyin yerine iki kanat kassaydım oraya doğru evrimleşseydim diyorum..

250 milyon yıl önce yaşamış olan Pterosaurs kanatlı sürüngenlerin ilklerinden gibi duruyor.. Bu fosillerde benim de kurgusal çizimlerden gördüğüm kadarıyla kanat eklemlerinde pençeler bulunuyor (yarasa gibi) kemiklerinin içi boş (çağımız kuşları gibi) uçmaktan çok süzülmekte başarılılar.. Bu iki durumun geçiş sürecinde yardımcı olduğunu düşünüyorum.. Pençenin giderek küçülmesiyle süzülmenin giderek uçmaya dönüşmesi..

Yine geçiş süreciyle ilgili T-rex gibi ağız ve dişleri önemli bir araç olarak kullandıklarını unutmayalım..

Dolayısıyla avantaj tek bir yönden değil bir çok farklı yönden sağlanabilir.. Bu örnekte pençenin küçülmesine karşın, uçarak çok daha geniş alanda avlanabilme (ve böylece belki de pençe bile gerektirmeyen daha kolay avlara erişebilme) avantajı büyük fark yaratmış olsa gerek..

1. Libretexts Evolution of Reptiles

“Hedefe ulaşmamı mümkün kılan tek şey azmimdir.”