Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Korku hastalıkları tedavi edebilir mi?

Sigara kullanan bir arkadaşımın akciğer filmi çekilmesi gerekiyordu. Hırıltılı şekilde, ciğerden gelen ve çok sık, çok kötü öksürüyordu. Filmde kötü bir şey çıkmasından korkuyordu. Filmin çekileceği sabaha uyandığı zaman öksürüğü geçmiş şekilde uyandı. Bir rastlantı mı, yoksa korkunun faydası var mı? Şu an öksürüğü kalmadı.

Sigaraya bağlı bulguların varlığı, semptomların gelişmiş olması, öksürüğün kesilmesinin yanında o kadar önemli sorunlar ki, burada tedavi ya da plasebo gibi şeylerden bile bahsetmek zor görünüyor. Sigaranın etkilerinin vücuttan tamamen temizlenmesi diye bir şey malesef söz konusu bile değil. Büyük oranda yok olabilir sağlıklı yaşama geçilerek. Ancak hücrelerin bütün organelleri gibi nükleus DNA da hasar görür sigara nedeniyle. Ve bu hasarlar bir sonraki nesile geçer. Kişi 20li yaşlarında bir süre sigara içip bıraktı diyelim, 30 lu yaşlarında çocuğu olduğunda, hasarlı genetik yapı, çocuğa geçer. Sigaradan kaynaklı sorun sadece kansermiş de, filmde kitleye rastlanacak mıyı konuşuyor olmak bir hata. 90 yaşına kadar sigara içip kanser olmayan kişiler de var. Yani sonucun dejeneratif kronik bir hastalık olarak görünmüyor olması sorun olmadığı anlamına gelmiyor malesef. Sigara dumanına maruz kalmak bile ciddi sorun.

Kişinin doktordan, hastalıktan korkmak yerine, sigaraya içmeye devam etmekten korkmaya ihtiyacı var, çünkü öksürük değil, ömründen giden yıllar onun kaybı olacak. - Telomer kısalmasından, oksijen miktarının azalmasına, DNA kırıklarından, kan hücrelerinin protein yapısının bozulmasına vs vs kişinin potansiyel ömründen yüksek miktarı yok olmaktadır. -

Puan Ver

“Bir şeyin adını bilmekle, o şeyi bilmek arasında devasa bir fark vardır. Bunun farkına erken varmak gerekir.”