Sorulara Dön
Astronomi & Kozmoloji

Kara deliği oluşturan beyaz cüce nasıl kara yuvarlak halini alıyor ve merkezinde tekilliği oluşturan şey nedir?

Merhaba, olabildiğince kavramları düzelterek cevap vermeye çalışalım

Öncelikle patlama sonrası kalan her şeye beyaz cüce demiyoruz. Beyaz cüce Chandrasekhar Limiti denilen (yaklaşık 3 güneş kütlesi) kütle büyüklüğünden küçük yıldızların(patlama sırasındaki kütleleri) patlama sonrası kalıntısı.

Neden yuvarlak olduğu aslında evrende neden cisimlerin neden genel olarak yuvarlak olduğuyla ilgili. Kütleçekim bunu sağlıyor, Açıklaması şu linkte : https://bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/gokcisimleri-neden-yuvarlaktir

Merkezdeki tekilliği sağlayan şey kabaca yazıyorum (teknik ayrıntısı fazla) bu çökmede kütleçekimin elektron basıncına galip gelip uzay zamanı aşırı bükmesi. Bu gerçek hayatta olmayan bir şey. Dünyanın kütleçekimini basit bir mıknatısla yenebiliyoruz oysa ki. Bu arada tekililğin tam olarak ne olduğunu bilmiyoruz. Çünkü orada bilinen fizik formülleri sonsuz değer veriyor ve anlamsızlaşıyor.

Planck Yıldızı yeni bir kavram sayılır. İki teorik fizikçinin önerisi. Diyorlar ki merkezde tekillik gibi sıfır hacimli bir bilinmez yerine kuantum etkileri sayesinde planck sabiti hacminde bir yıldız oluşur. Çok teknik bir konu o yüzden makaleyi kaynağa bırakıyorum