Sorulara Dön
Evrim & Abiyogenez

İnsanlar, aynı türden olmalarına rağmen neden bu kadar farklı?

Çekik gözlüler, afrikalılar ve beyazları örnek olarak vereyim.

Anonim 0
Teşekkür (2)
Hatırla (1)
Takip

İki milyon yıl önce dünyada farklı insan türleri olduğuna dair teoriye karşı güçlü bir tez ortaya atıldı. Bilim insanları, elde ettikleri son verilerin ışığında Afrika ve Avrasya’da bulunan ilk insan fosillerinin aynı türden geldiklerini söylediler.

Tüm insanlar aynı türdendir. Bunun nedeni tüm insanlığın ortak atadan geliyor olmasıdır. Ancak hepimiz ortak atadan gelmemize rağmen yaşadığımız coğrafya ya bağlı olarak evrim geçirdik. Dolayısıyla farklı ırklar var olsa bile hepimiz aynı atadan geliyoruz.

Ben ten rengini ele aldım. İnsanlar sarıdan kızıla, beyazdan siyaha farklı ten renklerine sahip olabiliyor. Ten rengini belirleyen ise deride bulunan melanin pigmentinin türü ve miktarı. Melanin derimize, gözümüze, saçımıza renk veren pigmenttir ve derinin epidermis tabakasında bulunan melanosit hücreleri tarafından üretilir. Melanin pigmentinin deride iki türü bulunur. Bu pigmentlerden eumelanin cilde kahverengi-siyah, pheomelanin ise sarı-kırmızı renk verir. Tenleri koyu renk olan insanların cildinde eumelanin üretimi daha fazlayken, pheomelanin üretiminin fazla olduğu kişilerin tenleri açık renklerdedir. Pigment türünün yanı sıra pigment miktarı da ten rengini belirleyen faktörlerdendir. Pigment miktarının ve melanosit hücrelerinin sayısının düşük olması ten renginin açık olmasına neden olur.

Derimize renk veren pigmentlerin türü ve miktarı genler tarafından belirlenir. Bu genlerden biri olan MC1R geni melanosit hücreleri tarafından salgılanan melanin pigmentinin türünü ve miktarını belirlemenin yanı sıra pheomelanin pigmentinin eumelanin pigmentine dönüşmesini sağlar. Kit ligand (KITLG) geninin ise melanosit hücrelerinin gelişiminde anahtar rolü vardır. Afrikalılar ile Avrupalılar ve Doğu Asyalılar arasındaki renk farklılığının nedenlerinden birinin KITLG geni olduğu düşünülüyor.

İnsanların farklı ten renklerine sahip olmasında etkili olabilecek genlerden biri de SLC24A5. Koyu renk çizgileri olan zebra balıkları ile parlak sarı renkte çizgileri olan zebra balıklarını karşılaştıran bilim insanları SLC24A5 genindeki mutasyonun bu farklılığın sebebi olabileceğini belirledi. Araştırmalar Avrupa kökenli Amerikalılarda bu genin mutasyona uğramış şeklinin bulunduğunu gösteriyor. Ancak bu genin ten rengi üzerindeki etkisinin nasıl olduğu tam olarak bilinmiyor.

Teşekkür (2)