Puan Ver
Puan Ver

İnsan beyninde bir bilincin, yaşam farkındalığının ortaya çıkmasını sağlayan tek şey nöronlar arası implus iletimleri midir?

Bilincin ortaya çıkmasını sağlayan, belirli düzendeki birimler arasında gerçekleşen mesaj iletimleri midir? Eğer nöronlar mesaj ileten birimlerden ibaretse bir organizma dışında bilinç oluşturulması mümkün olabilir mi, yoksa bilinci oluşturan beynin yapısındaki biyolojik bir özellik midir?

Bilincin nasıl oluştuğunu tam olarak açıklyan bir bilimsel teori halen yok. Bunun sebebi büyük ihtimalle bilincin oluşmuş (emergent) bir özellik olması. Bu tıpkı tekil olarak kuşların bir uçuş düzeni izlememesine rağmen bir araya geldiklerinde V şeklinde uçmalarını da sağlayan şey. Oluşum (Emergence Theory) teorisini araştırmanızı öneririm, karmaşık sistemleri anlamak için de kullanılır.

Bir organizma dışında bilinç oluşturulabilir belki de bilmiyoruz. Bu ayrıca yapay zekanın da olası felsefi sorularından biri. Oluşum (emergence) cansız varlıklarda da oluyor ki zaten canlılığın temeli de cansız varlıklar biliyorsunuz. Bu fenomen genelgeçer bir evren yasası gibi davranıyor bence. Fen bilimlerini fizik, kimya ve biyoloji diye ayırıp incelememizin sebebi de bu. Biyolojiyi fizikle de anlatabiliriz ama çözürnürlüğü az ve yetersiz kalır çünkü fizikle açıklamanın yetersiz kalacağı oluşmuş (emergent) özellikler var hücre/popülasyon bazına geldiğinizde.

Yani kısaca evet bilinci oluşturan hem belirli düzendeki birimler arasında gerçekleşen mesaj iletimleridir hem de değildir. Bütün bunların toplamından daha fazla olan bir şey bilinç. Bir organizma dışında bilinç oluşturulması mümkün mü onu bize yapay zeka alanı gösterecek.

Erich Neumann tarafından yazılmış The Origins and History of Consciousness kitabını öneririm güzel bir temel için.

“Hep bir fizikçi olmak isterdim. Daha 6 yaşındayken, televizyonu tamir etmek üzere eve gelen teknisyene de böyle söylemiştim. O zamanlar bir fizikçinin ne iş yaptığına dair pek az fikrim olduğu aşikar.”
Horst Störmer