Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver
Puan Ver

Hox genleri en çok ve en az hangi canlılarda bulunur?

Hox genlerinin canlının karmaşıklığı ile ilgisi nedir?

Teşekkür
Hatırla
Takip

Homeobox genlerinin bir alt kümesi olan hox genleri, hayvanların baş kuyruğu ekseni boyunca bir embriyonun vücut planının bölgelerini belirleyen bir grup ilgili gendir. Hox proteinleri, vücudun doğru yerlerinde doğru yapıların oluşmasını sağlayarak 'pozisyonun' özelliklerini kodlar ve belirtir. Örneğin, böceklerdeki Hox genleri, bir segmentte hangi uzantıların oluştuğunu belirtir (örneğin, meyve sineklerindeki bacaklar, antenler ve kanatlar) ve omurgalılardaki Hox genleri, oluşacak omurların türlerini ve şeklini belirler. Bölünmüş hayvanlarda, Hox proteinleri böylece bölümsel veya konumsal kimlik verir, ancak gerçek bölümleri kendileri oluşturmazlar.

Siliyer larvalardaki Hox genleri üzerinde yapılan çalışmalar, bunların sadece gelecekteki yetişkin dokularında eksprese edildiğini göstermiştir. Kademeli metamorfozlu larvalarda, Hox genleri larva gövdesinin dokularında, genellikle gövde bölgesinde, metamorfoz ile korunacak şekilde aktive edilir. Tam metamorfozlu larvalarda, Hox genleri esas olarak çocuk ilkeleri ile ifade edilir ve geçici larva dokularında yoktur. Hemikhordat türlerinin Schizocardium californicum larvaları ve Nemertea pilidium larvaları hiç Hox gen ifadesi yaşamazlar.

Teşekkür