Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Haz alma duyumuz nasıl evrimleşti?

Fiziksel olarak haz duygusunun nasıl evrimleştiğini merak ediyorum. Cinsel birlikteliğin haz ortaya çıkarması neslin devamının sağlanması için önemli bir etken olabilir diye düşündüm. Haz alınmasaydı bazı insanlar birlikte olmayı düşünmeyebilirdi bence. Yanıtlarınızı bekliyorum.

Türün devamında yani genlerin aktarımında birey ölçeğinde en önemli iki temel konu hayattakalım ve üremedir. Bireyleri üreme davranışına yöneltmek ve bu davranışı spesifik bir şekilde gerçekleştirtmek için çeşitli içgüdüler, hisler, duygular, fizyolojik mekanizmalar evrimsel süreçlerde seçilmiştir. Sevişirken ve özellikle orgazm sırasında hissedilen eşsiz fiziksel haz duygusu da bunlardan bazılarıdır. Çiftleşme davranışları sırasında bu kadar baskın bir haz duygusu olmasaydı bunu muhtemelen iğrenç bile bulabilirdik ve bir kere deneyip vazgeçebilirdik. Ya da, sevişme ve orgazm sırasında hissedilen uyarımları ve haz duygusunu cinsel organımızda değil de mesela serçe parçağımızın son boğumunda hissetseydik bütün çiftleşmeler boşa giden sperm ve yumurtalarla sonlanırdı yani doğru eylemi gerçekleştiremezdik. (İnsan dışında hiçbir canlının (ve modern bilim öncesi hiçbir insanın) biyoloji biliminin bize öğrettiklerine sahip olmadığını ama çiftleşmeyi buna rağmen başarıyla gerçekleştirebilmelerinin sebepleri olması gerektiğini unutmamak lazım. Çiftleşme sırasında duyumsanan hazzın bu açıdan da büyük katkısı olduğunu düşünebiliriz.)

İleri okuma:

Seks, İnsan Cinsel Tepki Döngüsü, Orgazm ve Evrimsel Kökenleri

Puan Ver

“Bir deney, bilimin doğaya sorduğu bir sorudur. Bir ölçüm ise, doğanın soruya verdiği cevaptır.”
Max Planck