Sorulara Dön
Felsefe

Hayatın anlamı üzerine düşünürken modern bilim bize ne katabilir?

İnsanlar olarak tarih boyunca kim olduğumuza, içinde yaşadığımız evrene ve bizim bu evrendeki yerimize dair hikayeler anlattık. Çoğu hikayede özel varlıklardık ve evrenin merkezindeydik. Peki günümüz biliminin bize evren ve kendimiz hakkında sunduğu verilerle hayatın anlamını nasıl düşünebiliriz?

Merhabalar, lisede sözel bölümdeydim, sonra hukuk okudum. Düşünmeye ve bu konularda okumaya, üniversite sıralarında ateşli tartışmalar yapmaya epey vaktim oldu yani. Önceleri, yüce bir anlamın varlığından neredeyse kesin derecede emindim ve aramaya koyuldum. Bu arayış sırasında çok farklı maceralara yelken açtım. Ama öyle yüce bir anlam bulamadım. Sonra hayatın anlamının, ‘hayatın anlamını arama’da olabileceğini düşündüm. Arıyor olmayı yeterli gördüm.

Son üç yıldır ise Evrim Ağacı ve diğer popüler bilim hesaplarını takip etmeye, bilim okumaya, bilimle daha çok haşır-neşir olmaya başladım. Özellikle kozmik evren ve mikro evrene dair okuduklarımın hayata ve ondaki anlama ilişkin bakış açımı çok köklü bir biçimde değiştirdiğini söyleyebilirim.

O kadar büyük ve görkemli bir evrendeyiz ki evrenin bu büyüklüğü ve görkemi, bizim küçük hayatlarımızın anlamını hem eziyor hem de gölgeliyor bence. Aynı şekilde, bizden milyonlarca kere küçük ve yine görkemli bir mikro evrenin varlığı da hayatımızın anlamını gölgeliyor bence. Daha çok şey öğrendikçe bizim dışımızdaki dünyaya dair, gittikçe sıradanlaşıyor insan hayatı, benim gözümde.

Sorulara Dön