Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Hamam böcekleri aslında pis olmayan, insandan bile temiz hayvanlar mı?

Burada verilen bilgilerin ne kadarı doğru?

Anonim 1
133 görüntülenme
Teşekkür (1)
Hatırla
Takip

Doğru değil, hamam böcekleri Salmonella, Staphylococcus ve Streptococcus bakterileri ile çocuk felci virüsü gibi virüsleri barındırabiliyor. Ek olarak üzerlerinde bol miktarda amip ve mantar da tespit edildi (Ayrıca dışkı ve diğer yorumcuların dediği gibi kanalizasyonlarda yaşadıkları için hastalıkların ikincil yayıcısı konumundalar (kendileri hasta olmasa da, diğer hastalık yapıcı unsurları taşıyorlar). Dahası 4600 türü var, hangi birinden bahsediliyor?

Bu tarz iddialar 2008 yılında WHO'nun "hamam böceklerinin insanlara yönelik hastalık taşıdığına yönelik henüz kesin kanıt yok" yönündeki raporunu temel alıyor. Bu, onların hastalık taşımadığını ispatlamıyor (kanıt yokluğu yokluğun kanıtı değildir).

Ama doğru olsaydı, "temiz" değil, "takıntılı temizlik hastası" olarak değerlendirilirlerdi, zira obsesif temizliğin daha temiz ve mikroplardan arınmış olmak konusunda ek bir faydası yok:

133 görüntülenme
Teşekkür (1)

“Pis” tanımını neye göre yaptığımıza bağlı. Eğer mikroorganizmalardan zengin olmaya = pis diyorsak, hamam böceğinden daha pisiz. Hamam böceğinden bu kadar korkulmasının nedeni sık yavrulaması, çoğalan yavruların insanların yaşadığı bölgeye zarar vermesidir. Ayrıca taşıdıkları bazı mikroorganizmalar insanlara patojenik olabilir. Bu yüzden “pis” demek ayrı konu. Daha çok semantik (anlamsal) bi tartışma olurdu. Halbuki biz de onlar için “pis” olabiliriz.

130 görüntülenme
Puan Ver

“Bilim ve sanat, bir kuşun iki kanadı gibidir. Bu iki kanadı kullanabilen toplumlar uçar ve özgür olurlar. Uçamayanlar ise tavuk olur... 'Tavuk toplum', önüne atılan bir avuç yemi gagalarken, arkadan yumurtalarının alındığının farkında bile olmaz!”