Güneşten milyarlarca kat daha büyük olan kara delikler nasıl oluştu?

Barış özcan'nın "big bang'den bu yana en büyük çarpışma kaydedildi" adına benzer bir videosunda küçük kara deliklerin yıldızlardan, orta ölçekli kara deliklerinde kara deliklerin çarpışmasından oluştuğunu söylemişti. Fakat büyük kara deliklerinden bahsetmedi. Acaba bunlar nasıl oluşur?

Yıldızsal kara delikler dediğimiz küçük kütleli kara delikler, yıldız evriminin son aşamasındaki süpernova patlamasından sonra oluşuyor. Yıldızlarda kara delik oluşturabilmek için bir minimum ve maksimum kütle sınırı olduğundan dolayı, bir yıldızın oluşturabileceği kara delik kütlesi de belirli.

Bu kütlenin üzerinde yer alan tüm kara delikler (orta ve süper kütleli kara delikler) zaman içerisinde madde yutma yoluyla büyüyorlar. Barış Özcan tam olarak nasıl anlatıyor bilmiyorum, fakat kara delik birleşmeleri oldukça ender ve kara deliklerin büyümelerinin önemli bir kısmı bu şekilde olmuyor. Daha ziyade etraflarındaki yıldız materyalinden besleniyorlar.

Bunun en belirgin örneği çift yıldız sistemlerinde gerçekleşiyor. Kara delik oluşturacak çift büyük kütleli olduğu için erken evrimleşip kara delik oluştururken diğer yıldız hala hayatta oluyor ve zamanla buna madde aktarmaya başlıyor. Zaten bu tür süper kütleli kara delikler galaksinin en yoğun alanları olan merkez bölgelerde yer alıyor. Doğal olarak burada daha çok büyüyebiliyorlar, çünkü burada madde yoğunluğu daha fazla ve toplayıp yutabileceği çok fazla materyal var.

Kara deliklerle ilgili epey kapsamlı bir yazı hazırlamıştım, keza Evrim Ağacı'nda da var. Aşağıya bırakıyorum ikisini de.

• Ö. Kayalı. Kara Delik Nedir? Nasıl Oluşur?. (23 Aralık 2020). Alındığı Tarih: 23 Aralık 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı