Sorulara Dön
Astronomi & Kozmoloji

Güneş sistemimizdeki yaşanabilir alanın değişmesinin sebebi nedir?

Güneş sistemimizdeki yaşanabilir alanın yılda 1 metre dışarı doğru kaymasının sebebi yıldızımızın büyümesi midir?

Yılda 1 metre değerini nereden bulduğunuzu bilmiyorum ama sorunun genel cevabı evet, yıldız evrimiyle ilgili. Lakin Güneş şu anda bir anakol yıldızı ve anakol süresince evrim fark edilir düzeyde bir farklılığa neden olmuyor. Ömrünün uzun bir kısmını da anakol üzerinde geçiriyor. Dominant enerji üretim süreci değiştikçe, biraz daha istikrarsız süreçler başladığı için kırmızı dev gibi aşamalar, anakola göre çok daha kısa sürüyor. Bu süreçte yıldızın boyutu artıyor, yüzey sıcaklığı ise düşüyor (kırmızılaşma bu nedenle). Dolayısıyla ortalamaya vurup yılda 1 metre demek pek doğru bir yaklaşım olmayabilir. Lakin burada önemli olan yapılan ışıma ve bunun ne kadarının o gezegene ulaştığı. Bunlar hesaplandığında yıldız evrimi modellerine göre, hangi aşamada yaşanabilir bölgenin nerede olacağı hesaplanabiliyor.

• Ö. Kayalı. Yıldız Astrofiziği: Hr Diyagramı. (20 Mart 2021). Alındığı Tarih: 20 Mart 2021. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı