Sorulara Dön
Recep Enes Şahin
Üye

Genişlemek yerine daralan evrenler mümkün müdür?

Bizim evrenimiz genişleyen bir evren peki diğer evrenler eğer varsa yani multiverse'ler gerçekse aksina daralan bir evren olabilir mi?
Melih Kaya
Meraklı

"Evren nereye genişliyor?*" bence burdaki asıl soru ve bunu cevaplamadan sizin sorunuzu cevaplayamayız. Öncelikle şunu söylememde fayda var, evren bir şeyin içine genişlemek zorunda değil. Bunu şu an ki kozmolojik hesaplarımızla ispatlayabiliyoruz.

Diyelim ki bir "mekan" var ve bunun içine "genişliyor", o zaman da bizim algıladığımız şekilde "mekan" kavramını karşılayabilecek bir ortamdan söz edip edemeyeceğimizi bilemeyiz. Dolayısıyla "Bazı evrenler genişliyor, demek ki bazıları da daralacak." şeklinde bir sonuca varmamız pek sağlıklı olmaz.

Tüm Reklamları Kapat

Daralan bir evren olabilir ve hatta bizim evrenimiz bile ilerleyen süreçte daralacak bir evren olabilir! Bu evrenin sonuna dair teorilerimizden sadece birisi ve bilim insanları bu teoriyi "Big Crunch" şeklinde adlandırıyor. Big Crunch'a göre Evren'in genişlemesi, kütleçekimi etkisiyle giderek yavaşlayarak, duracak ve artan kütle miktarından dolayı bir yerden sonra kendi içine çökerek evrenin başlangıcındakine benzer bir tekillik durumuna dönecektir.

1. C. M. Bakırcı. (Popüler bilim videosu, 2021). Evrenin Sınırları. Not: https://www.youtube.com/watch?v=w8zVapayxEQ.
  2. D. Falk. This Cosmologist Knows How It’s All Going To End. (22 Haziran 2020). Alındığı Tarih: 22 Haziran 2020. Alındığı Yer: Quanta Magazine | Arşiv Bağlantısı
Sorulara Dön
Evrendeki Gizli Üst Boyutlar Nerede?
Kediniz Sizi Nasıl Seks Makinasına Çeviriyor?
Interstellar'daki Karadelik, Neden Gerçeğine Benzemiyor?
İlk Defa Ne Zaman Giysi Giydik?