Sorulara Dön
Fizik & Kuantum

Fotonların kütlesi var mıdır?

2,877 görüntülenme
Hatırla
Takip
Orijinal Soru: kütlesiz bir cisim, mesela foton ne anlama geliyor?

bu tür bir kafa karışıklığı kütle kelimesine makro dünyada yüklediğimiz anlamla mikro dünyadaki anlamının aynı olmamasından kaynaklanıyor, şöyle ki :

her hangi bir cismin - örneğin bir kalem olsun- kütlesini hakikaten de içindeki maddelerin miktarını toplarsak kabaca elde edebiliyoruz.

fakat parçacıklar söz konusu olduğunda - özellikle temel parçacıklar- durum farklı çünkü onların içinde başka bir alt parçacık olmadığını düşünüyoruz. (her ne karar sicim kuramı bu parçacıkların da sicimlerden oluştuğunu söylese de şimdilik böyle bir gözlem yok)

e o zaman şuna cevap vermek lazım : temel parçacığın içinden bir şeyi sayamıyorsak kütleyi nereden buluyoruz. cevap şu : parçacık kütleyi Higgs Alanı'ndan geçerken onunla etkileşmesi sonucu kazanıyor. Yani parçacık olarak kütle demek o alanla etkileşme oranı demek.

Foton da boson sınıfından bir temel parçacık (tıpkı kuarklar, elektronlar v.s. gibi ). fakat diğer temel parçacıklardan özel bir farkı var ve bu onu bir anlamda özel kılıyor. Kendisi Higgs ile etkileşime girmiyor. Dolayısı ile durgun haldeyken bir kütlesi yok (Hareket ederken göreli bir kütlesi oluyor). Gluon ve kendisi dışında bizim şu an bildiğimiz başka hiç bir parçacıkta kütlesizlik göremiyoruz.

Eğer bulabilirsek bir gün Garviton da kütlesiz bir parçacık olacak. Ama o henüz keşfedilemedi.

Daha ayrıntılı bilgi kaynakta

1,134 görüntülenme
Teşekkür (3)

Merhabalar.

''Foton, fizik biliminde elektromanyetik alanın kuantumu, ışığın temel "birimi" ve tüm elektromanyetik ışınların kalıbı olan temel parçacıktır. Foton ayrıca elektromanyetik kuvvet'in kuvvet taşıyıcısıdır. Bu kuvvetin etkileri hem mikroskobik ölçülerde, hem de makroskobik ölçülerde çok rahat bir şekilde gözlemlenebilir. Çünkü foton herhangi bir ''durağan'' kütleye sahip değildir ve bu durum uzak mesafelerde etkileşimlere izin vermektedir. Diğer bütün temel parçacıklar gibi foton da kuantum mekaniği ile yönetilir ve dalga parçacık ikiliği gösterir. Bu durum fotonun hem dalga hem de parçacık özelliği gösterdiğini gösterir. Örnek olarak herhangi bir foton bir mercek tarafından kırılıma uğrayabilir veya dalga girişimi özelliği gösterebilirken ayrıca sayısal kütlesi ölçüldüğünde parçacık gibi davranabilir. ''

Bu tanımı da incelersek, fotonların durağan bir kütlesi yoktur. Ama bu kadar basit değil. Çünkü enerjileri var. Einstein’ın ünlü teorisine göre, enerji bir cismin kütlesiyle ışık hızının karesinin çarpımına eşit. Peki kütlesi olmayan fotonların nasıl enerjisi oluyor?

Einstein, enerji ve kütlenin aynı şey olabileceğini söylüyordu. Çünkü enerji kütle yaratır. Bu durumda, ışığın kütlesini “göreli kütle” olarak tanımlıyoruz. Fotonlar kütle çekiminden etkilenirler çünkü hareket halindeyken yaydıkları enerjiyle (kinetik) bir kütle oluşur. Tabii biz bu kütlenin ağırlığını ölçemeyiz. Ama teoride ışıkla doldurulan bir kutu, tamamen karanlık olan başka bir kutuya göre daha ağırdır. (Işık da fotonlardan oluştuğu için)

Işığı ele alalım. E=mc2 formülüne bakacak olursak, yine ışığın bir kütlesi olması gerektiği kanısına varıyoruz. Ancak burada unutulan şey , bu formülün hareket halinde olmayan cisimlerin kütlesi için kullanılabiliyor olmasıdır. Buna durgun kütle adı verilir. Işık gibi parçacıklar ise durgun değildir, sürekli hareket halindedir. Hatta, ışık hızında hareket ederler.

Hareketli cisimler için Einstein'ın meşhur denklemi, E=pc formülü ile hesaplanır.(p, hareketli cisimlerin sahip olduğu momentum, c ışık hızı)

Sonuç olarak fotonların durağan bir kütlesi yoktur. (ölçebildiğimiz) ama kütle çekiminden, kinetik enerjilerinden dolayı etkilenirler.

2,243 görüntülenme
Teşekkür (4)

Orijinal Soru: kütlesiz bir cisim, mesela foton ne anlama geliyor?

Kütlenin madde miktarı olduğunu söylemek pek çok açıdan sıkıntılıdır. Bu konuda buraya yazdığım iki yazıyı kaynakta bırakıyorum, okumanızı mutlaka öneririm.

Newton fiziğinde kütle daha doğrusu eylemsizlik kütlesi, cismin üzerine kuvvet uygulandığı zaman ivmelenmeye karşı gösterdiği dirençtir. Bu ilişki denklemi ile gösterilir. Işığı yavaşlatacak ya da hızlanacak herhangi bir etki gösterilmediği için de ışığın kütlesiz olduğu düşünülmüş.

Özel Görelilikte ise kütle, cismin hareketsiz haldeyken sahip olduğu enerji olarak tanımlanır. Özel Görelilik'te ışık her eylemsiz referans sisteminde aynı olduğu için veya diğer bir ifadeyle ışığın hareketsiz olduğu bir referans sistemi olmadığı için ışığın kütlesi yoktur.

Teşekkür (1)

• Ege Özmeral. Newton Fiziğinde Kütle Kavramı Ve Einstein'ın Eşdeğerlilik İlkesi: Einstein, Eylemsizliği Ve Kütleçekimi Kuvvetini Nasıl Birleştirdi?. (02 Ekim 2020). Alındığı Tarih: 10 Ocak 2021. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı
  • Ege Özmeral. Özel Görelilikte Kütle Kavramı: Enerji Ve Kütle, Birbiriyle Tam Olarak Nasıl İlişkilidir? "Göreli Kütle" Kavramı Modern Fizikte Neden Geçersizdir?. (10 Ocak 2021). Alındığı Tarih: 10 Ocak 2021. Alındığı Yer: Evrim Ağacı | Arşiv Bağlantısı
Orijinal Soru: Fotonlar Higgs alanından kütle kazanmadan nasıl geçebiliyor? Higgs alanı fotonları neden etkilemez?

merhaba öncelikle foton kütlesiz olma nedeni içinde kütlesel bir enerjiye sahip olmasından geliyor. yani bir fotonun içinde sadece kinetik enerji var. yani foton kinetik enerjiden oluşmuş bir enerji paketidir. ayrıca kütleye sahip olan bir parçacık varlık vs. durağandır. newtonun hareket yasasının ilkidir bu. ama fotonlar asla durmazlar. bu da kütlesiz olduğunu gösteriyor. toparlayalım fotonlar kütlesinden kaynaklanan bir enerjisi olmadığı ve sadece kinetik enerjiye sahip olduğu için higgs alanından etkilenmezler.

umarım anlatabilmişimdir

Teşekkür (2)

Orijinal Soru: Fotonun kütlesinin olmadığı söyleniyor acaba bu konuyla ilgili yeterli bilgi birikimi olmadığı icin mi böyle ileride kütlesi bulunabilir mi?

Evrendeki en hızlı şey ışık hızıdır. Ve bu hıza ulaşmak için kütlesiz olmak gerekir. Kütlesi olması için higgs alanından geçmesi gerekir. Eğer fotonun kütlesi olsaydı. Işık hızı sallıyorum 290.792.468 böyle olurdu. Ve mesela higgs alanından her cisim farklı sayıda geçer. Mesela elektron ile herhalde yukarı kuarktı. Hacimleri aynı ama kütlesi yukarı kuark elektrondan çok daha ağır. Bence higgs alanıyla sorun yok. Evrene göre de ışık hızı değişir. Mesela bir pararel evrende ışık hızı 578.675.978 olabilir. İstersen bu sayı trilyonlar da olabilir. Önemli kütlesiz olması. Fotonun kütlesiz olmasının bir sebebi de yok olana kadar sürekli hareket etmesi ,kütlesi olan her cisim eylemsizdir. Yani fotonlar kütlesizdir