Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Farklı spermden oluşsaydım farklı birisi mi olurdum?

Merhaba, şu an beni oluşturan sperm yerine, başka bir sperm (aynı ya da farklı) yumurtayla birleşseydi, tüm yaşayacaklarım ve yaptıklarım aynı olsa dahi, farklı birisi olur muydum?

İçinde bulunduğumuz fizik evrende mutlak farklılığın oluşmasına neden olan şey evrensel bir kanun (entropi) olduğu için, hiçbir şey tamamen aynı olamaz. Çok söylenir bütün kar taneleri farklıdır diye. Evet bu doğru, ancak bu kar tanelerine özel ya da başka bir şeye özel bir durum değildir. Bütün kum taneleri de farklıdır.

Aynı yumurtadan oluşan tek yumurta ikizleri de farklıdır. Tamamen aynı olamazlar fizik evrende. Yani sadece farklı bir spermin neden olacağı farklılıklar değil, rahimde nereye tutunulacağı bile herşeyi değiştirecektir. Aynı sperm ve yumurtadan farklı bir zamanda oluşmak bile her şeyi değiştirecek faktörlerin süreci demek olacaktır. Diğer yandan bir bireyin kendi genetik yapısı bile zamanla değişmekte. Doğduğumuz genetik yapı ile ölmüyoruz.

Bu nedenle süreç, bir ŞEY için tamamen özneldir. Özellikle de çok faktörlü değişkenlerin etkili olduğu biyolojik süreçlerde bu daha karmaşık. Bu yüzden farklı bir spermin zigota giden yolculuğunu ele alırsak, muhtemelen bu soruyu soran kişi olmayacaktı doğan çocuk. Farklı bir birey olacaktı. Kardeşlik durumu bununla aynı şey zaten.

Puan Ver

“Apollo projesinin en önemli getirisi, insanın sonsuza kadar bu gezegene zincirli olmadığını göstermek, vizyonumuzun bu gezegenden çok daha uzaklara dayandığını ispatlamak ve fırsatların sınırsız olduğunu anlamak olmuştur.”
Neil Armstrong