Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Evrenin var olma sebebi nedir?

Felsefi ve bilimsel açıdan nasıl bir cevap verilebilir?

Teşekkür (1)
Hatırla (1)
Takip

Öncelikle şunu belirteyim kuantum fiziğiyle bu soruyu açıklayamazsın. Tamamen metafiziğin ilgileneceği bir soru bu. Teistlere göre bu Tanrı çünkü yeter sebep kişi olmak zorunda. Deterministik bir sebep olamaz. Ayrıca yeter-sebep Teistik Tanrının bazı sıfatlarını karşılıyor. Ateistler ise şu açıklamaları veriyorlar:

1. Yeter-sebep ilkesi doğru değil ve evrenin açıklaması yok.
  2. Bu soru sahte bir sorudur.(Bknz: Olumsuz doğrulama problemi)
  3. Hiçlik çok düşük bir olasılığa sahiptir oysa ki varlık sonsuz olasılık değerine sahiptir.
  4. Yeter-sebep ilkesi doğru fakat zorunlu varlık Tanrı değil.
  5. Evren kendi kendisinin sebebidir (Quentin Smith'in realist ve indirgemeci argümanları)
  6. Parçalar bütünün açıklamasını verir. Bütünün açıklanmasına gerek yok.(Hume)

Teşekkür (1)

Evrenin var olma nedeninden ziyade evrenin nasıl, ne şekilde, ne ile var olduğu konusunda çeşitli fikirleri Sokrates öncesi filozoflar ortaya atmıştır. Evrenin ana maddesi ve neliği gibi sorulara ilk buralarda yanıt aranmıştır.

Hesiodos'un "Thegonia" adlı destanında evrenin doğum şeması khaos-kosmos karşıtlığıyla açıklamaktadır. Yani evrenin neden varolduğuna ilişkin yanıtı khaos'tan kosmos'a geçişin olduğunu söylemekte.  Hesiodos eserinin 116-120. dizelerinde "Her şeyden önce varolan Khaos'tu" diyerek evrenin varolma nedenini böyle açıklamıştır.

Khaos: "Boşluk, açıklık, esneyen yarık, uçurum" anlamlarına gelir.

Benim bildiklerim yüzeysel olarak böyle. Eminim daha iyi bilen birisi çıkacaktır.

Puan Ver

“Günümüzde bilim insanları dilenciler gibi görülmektedir. Ellerindeki teneke kutular, devletin fon ajanslarına ısrarla doğrultulmuştur.”
J. Doyne Farmer