Sorulara Dön
Astronomi & Kozmoloji

Evrenin başlangıcında genişleyen tek bir nokta mı vardı?

Evrenin başlangıcında genişleyen tek bir nokta mı vardı? Genişlemenin bir merkezi var mıdır? Evrenin ham maddesi tek bir yerden mi oluşur?

Bu genel bir yanılgıdır, evren tek bir merkezden genişlemiyor. Evren her noktadan genişlemektedir. Bu nedenle kütle çekimsel olarak birbirine bağlı olmayan tüm galaksiler veya galaksi kümeleri birbirinden zaman içerisinde uzaklaşır. Bu nedenle Büyük Patlama teorisini gündelik hayatımızda gerçekleşen bir patlama gibi düşünmek pek doğru değil, bu bir genişleme ve her noktada eşit miktarda oluyor. Oysa ki bir patlamada geriden gelen bir cisim ileride olanı (merkeze göre) geçebilir. Fakat evrende böyle bir durum söz konusu değil.

Bir diğer kafa karıştırıcı nokta ise merkez tanımlaması. Kümeler birbirinden genişleme dolayısıyla uzaklaştığı için, hepsi için geçerli olduğundan, bir merkez belirlemek mümkün değil. Fakat "gözlenebilir evrenin" merkezinde biz yer alıyoruz. Bu tamamen gözlemsel doğal bir durumdur, nerede olursanız olun, gözlenir evrenin merkezinde siz olursunuz. Çünkü ufkunu evrenin genişlemesiyle sınırlıdır.

Bunlarla ilgili kozmoloji yazı dizisinde birçok konsepte değinmiştim, detaylı bilgileri orada bulabilirsiniz. Kaynaklara arşivi bırakıyorum.

Sorulara Dön