Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Evrendeki yıldız sayısını nasıl hesaplıyoruz?

Gökyüzünde gördüğümüz yıldızların bazıları aslında çok uzun zaman önce yok oldu. Veya gökyüzüne baktığımızda karanlık görünen bir kısımda aslında şu an yıldız olabilir ama daha ışığı bize ulaşmadığı için gözlemleyemiyor olabiliriz. Peki ya uzayın belirli bir kısmındaki (örneğin 100 ışık yılı çapı yakınımızdaki veya samanyolu galaksimizdeki) yıldız sayısını neye göre belirtiyoruz? Bir uzay belirlerken aynı zamanda merkezden yüzeye doğru geçmişi belirten bir zaman küresi de mi belirtiyoruz?

Yıldızları değil gökadaları sayıyoruz ve aslında hesaplamıyoruz, bu sadece bir tahmin. Evrenin büyüklüğünü ve şeklini bilmiyoruz. Yıldızlar da evrende homojen olarak yayılmış değil, gökadalar ve galaksi kümeleri daha çok yıldız barındırır. Kendi galaksimizdeki yıldızları bile sayamıyoruz. Güneşimize yakın kütlede 100 milyar yıldız olduğunu tahmin ediyoruz sadece ve toplam rakamın ise 300 milyar olduğunu düşünüyoruz. Genellikle bilim adamları, her gökadanın, aynı sayıda yıldız içerdiğini kabul eder. Bundan yola çıkarak; evrende 1011 veya 1012 gökada olduğunu toplam yıldız sayısının da 1022 veya 1024 olduğu tahmin ediliyor.

Her gökadanın aynı büyüklükte olmadığını ve gözlemlenebilir evrenin dışında kalan kısımlarda da galaksiler olduğunu varsayarsak, evrendeki yıldız sayısı iyi bir tahminden öteye gitmez.

1. Tubitak Evrendeki Yıldız Sayısı

“Bizler gibi ufacık türler için Evren'in sınırsızlığına dayanabilmemizin tek yolu sevgidir.”