Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Evrendeki fizik kuralları nasıl oluşmuş?

Yani demek istediğim ışık hızı boşlukta neden 100 yada 400 bin km/saniye değil de 300? Veya neden kütleçekimi diye bi kuvvet var? Bunlar nasıl oluşmuş?

Evreni ve fiziği anlama açısından güzel bir soru.

Fizik yasaları, kanunlar vs, bizim evrendeki sistematiği ve bilgiyi anlama çabamızın çıkarımları. Şunu baştan belirtmek gerekiyor ki, bütün organizmalar, kendi UMWELTleri ile gözlem yapar. Yani dış uyaranları ve kendilerini algılamada bir SINIRLILIĞA sahip bütün varlıklar. Bu nedenle evreni anlama konusunda çoğu zaman yeterli olamıyoruz birey olarak. Sistemli bilim olmazsa olmaz kısaca.

Elde ettiğimiz fizik yasaları üzerinden evreni tanımlayamayız bütün ve eksiksiz olarak. Bu nedenle henüz tam olarak anlaşılamamış dev bir sisteme ait süper net çıkarımlar da malesef mümkün görünmüyor.

Yasaların oluşumları açısından ise, VARLIKLARIN DOĞALARININ ETKİLEŞİMİ olarak bakabiliriz. Yani ışığın hızı başka bir fenomen-etki tarafından değil, bütün içinde olması gerektiği şekilde, kütleçekim de, kütle sahibi bütün varlıkların içinde bulunduğu higgs alanı - higgs bozonu ile doğal etkileşimi gereği oluşmakta. (Kütleçekimin mekanizması belli düzeye kadar bilinse de, varlık nedeni bilinmiyor.)

ŞEYler, kendi doğalarını, büyük patlama şartlarıyla birlikte ortaya koyma, diğer şeylerle etkileşime geçirmeye başlamalarıyla oluşan doğal mekanizma olarak düşünülebilir. Biz bu düzenin parçalarını anlamaya çalışıp bütüne dair çıkarımda bulunmaya çalışıyoruz.

Unutmamamız gereken, bizim algı kısıtlılığımız nedeniyle, fizik evreni aslında olduğu gibi değil, bu kısıtlılığın izin verdiği haliyle deneyimliyoruz.

En basit örnek : Işık dalga boyunun 10milyarda 1'ini görebiliyoruz. Ve kör olmadığımızı düşünüyoruz.

Puan Ver

“Eğer paranın çevreden daha önemli olduğunu düşünüyorsanız, bir de nefesinizi tutarak paralarınızı saymayı deneyin.”
Guy McPherson