Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver
Puan Ver

Evrendeki bir varlık evrenin geleceğini değiştirecek veya şekillendirecek zekaya erişebilir mi?

Mesela insanlık bu kadar kısa sürede teknolojide önemli mesafe katetmişken binlerce yıl içerisinde mesela güneş sisteminin kaderini değiştirebilir mi?

Bir önceki cevapta formul anlatımında bir hata yapmışım. K, Kardeshev medeniyet seviyesinin sembolü olmalıdır. K=1 olarak alındığında, 10^(10K+6)=P yani P=10^16 sonucunu verir. Ekteki kaynakta daha detaylı anlatılmaktadır.

Kozmonot Nikolai Kardeshev'in bu konuyla ilgili "Kardeshev Scale" adı verilen bir teorisi var. Bu teoriye göre, medeniyet düzeyleri - bir gezegendeki baskın tür için - sıralanmış. 0'dan başlayarak 3'e kadar toplam 4 medeniyet seviyesi bulunuyor. Günümüzde gelinen bilgi ve teknoloji seviyesinin getirdiği gözlenebilirlik sayesinde geliştirilen yeni fikirlere göre bunun 4. veya 5. seviyelerinin de olduğu tartışmalı bir şekilde dile getiriliyor.

Teoriye göre, bir gezegendeki türün ihtiyaç duyduğu ve karşılayabildiği enerji seviyesi, gezegenin medeniyet seviyesini belirliyor. Aşağıda görülen formüle göre, K watt briminde enerjiyi, P ise gücü sembolize etmektedir. Bu hesaba göre 10^16 W, 1. Medeniyet Seviyesi'ne (Type 1 Civilization Status) ulaşıldığını gösteren minimum enerji kapasitesidir. Bu miktar enerji, gezegendeki enerji kaynaklarıyla sağlanamayacak kadar büyüktür ve en yakın yıldızdan, doğrudan sağlanır.

Type 2 CS için tanımlanan minimum enerji miktarı ise 10^26 W'tır. Bu büyüklükteki bir enerjinin karşılanabilmesi için, Star Wars evreninde görülen Death Star'a benzer ve ondan çok çok daha büyük bir santral gerekir. Öyle ki, bir yıldızın etrafını tamemen çevreleyecek kadar büyük olmalıdır. (Avengers: Endgame'de bu konu işlenmiştir. Lakin o bilim kurgudan çok fantazi kategorisine giriyor)

Type 3 CS için gerekli olan enerji seviyesi 10^36 W. Bu seviyedeki bir enerji, bir galaksinin tamamı enerji kaynağı olarak kullanıldığında elde edilebilir. Bu seviye ve ötesine (Kardeshev'den bağımsız olarak tartışmaya sunan çevrelerin iddia ettiği 4. ve 5. seviyeler) ulaşmış bir tür, göksel varlıklar (tanrısal) olarak değerlendirilebilir. Ulaştıkları seviye, günümüz bilgi ve teknolojisiyle hayal edilemeyecek kadar ileridir. Işınlanma, zamanda yolculuk, yeni türler yaratma vb. gibi konular onlar için sıradan olaylardır.

Bunun yanı sıra, günümüz itibariyle Dünya gezegeninin bulunduğu seviye Type 0'dur. Type 1'e en erken önümüzdeki yüzyıl içerisinde geçilebileceği tahmin ediliyor.

Dysen.Globe
Dysen.Globe.2
Dysen Globe
Dysen.Globe1

) Dyson Küresi denilen bu santralin

Dysen Globe
Dysen.Globe
Formül
Kardeshev.Scale

1. Wiki

“Özgürlüğün bedeli, ebediyen ihtiyatlı olmaktır.”
John Stuart Mill