Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Evren sıfırdan nasıl oluştu?

Evren hiçbir şey olmadan nasıl meydana geldi ve genişledi?

154 görüntülenme
Teşekkür (1)
Hatırla
Takip

Genel göreliliğe göre büyük patlamadan öncesi diye bir şey yoktur. zaman zaten uzayın, hareketin bir boyutu olarak uzay ile birlikte oluşmuştur. bugünkü bilgimize göre büyük patlamadan sonraki planck zamanından daha küçük olan süreler için herhangi bir fizik işlemiyor, yani patlamadan sonraki planck zamanından küçük olan o sürede ne olduğunu bilmiyoruz. bu sebeple büyük patlamaya veya evrenin başlamasına neyin sebep olduğu bilinemiyor.

Fizik bilgimize göre, evren küçük bir kabarcıkla başlıyorsa; eğer kabarcık yeterince büyük ise vakum enerjisi genişlemesine ve şişme aşamasından geçmesine yol açardı. eğer küçükse çökerdi. ancak kuantum mekaniğine göre mümkün olan kuantum tünelleme metodunu kullanan bilimadamları, tıpkı güneşimizde her an gerçekleşen tünelleme metodunun burada da devreye girebileceğini göstermiştir. yani kabarcık yeterince büyük değilse küçükse bile kuantum tünelleme ile rastgele bir tünelleme yapıp büyük bir evren olmak üzere kaçabilir. kabarcık ne kadar küçük de olsa bu tünelleme istatistiksel olarak mümkündür (gauss eğrisindeki kenar kısımlarını düşünün, eğer bu kabarcıklardan çok miktarda varsa rastgele bir deneme de enerjisi düşük olsa bile daha büyük bir enerjiye sıçrayış yapabilir). bu durumda kabarcık ne kadar küçük olursa olsun kuantum mekaniğine göre büyük bir evrene dönüşmesi mümkün, sıfır büyüklükte olsa bile. büyüklüğü sıfır olan şey ise “hiçliktir”.

Büyük patlamadan önce evren, sıfır büyüklükte ve zamandan yoksun bir halde iken tünelleme yoluyla hiçlikten çıktı ve genişleyip dallanan çokluevren oluştu. Buna sicim kuramı denir fakat henüz tanımlanmamıştır.

324 görüntülenme
Teşekkür (1)

“Zihnimde kitaplarda bulabileceğim hiçbir şeyi taşımıyorum. Üniversite eğitimi birçok gerçeği öğrenmek değil, kişilere düşünmeyi öğretmek içindir.”