Sorulara Dön
Koray Kaya
Üye

Evren neden ve nasıl genişliyor?

10 yaşındaki kızım size merak ettiği bir soruyu sormak istedi. Bu yaş grubuna uygun bir cevap olursa çok sevinirim.
Zeynep thye
Bilgisayar Mühendisi
Orijinal Soru: Evren sonsuz yoğunluktaki bir noktadan nasıl genişledi?

Evren'in nihai şekli, Evren'in yoğunluğu ile yakından ilişkilidir. Eğer ki karanlık madde ve karanlık enerji de dahil olmak üzere Evren'deki tüm madde ve enerjinin toplamı, Evren'deki enerjinin dışa doğru yayılma konsantrasyonunun içe doğru olan kütleçekim kuvvetini dengeleme miktarına birebir eşitse, uzay da her yöne doğru düz bir şekilde uzayacaktır.

Evren'in doğumuna yönelik en güçlü teorilerden biri olan Kozmik Enflasyon Teorisi, eğer ki umulduğu gibi doğruysa, erken dönemde düz bir Evren modeli öngörmektedir.

Bu Reklamı Kapat

Evren pozitif eğriye sahiptir, bir küre gibi.

Evren negatif eğriye sahiptir, bir at eyeri gibi.

Bu Reklamı Kapat

Evren düzdür, bir kâğıt gibi.

Geometrinin yapısı evrenin şekline bağlıdır. Mesela pozitif eğriliğe sahip bir evrende üçgenin iç açıları toplamı 180 dereceden büyüktür. Negatif eğriliğe sahip bir evrende üçgenin iç açıları toplamı 180 dereceden küçüktür, düz bir evrende ise üçgenin iç açıları 180 derecedir.Büyük Patlama'dan sonraki saniyenin 10−32'si olan şişme çağında, evren aniden genişledi ve hacmi en az 1078 kat arttı (üç boyutun her birinde mesafenin en az 1026 kat genişlemesi) , 1 nanometre (10−9 m, bir DNA molekülünün yaklaşık yarısı genişliğinde) bir nesneyi yaklaşık 10.6 ışık yılı (yaklaşık 1017 m veya 62 trilyon mil) uzunluğa genişletmeye eşdeğerdir. Bundan sonra, uzayda çok daha yavaş ve kademeli bir genişleme devam etti, Büyük Patlamadan yaklaşık 9,8 milyar yıl sonra (4 milyar yıl önce) yavaş yavaş daha hızlı genişlemeye başladı ve hala da öyle.

Uzayın metrik genişlemesi, günlük hayatta görülen açılımlardan ve patlamalardan tamamen farklı bir türdür. Aynı zamanda, evrenin sadece bir kısmına uygulanan veya onun "dışından" gözlemlenebilen bir fenomenden ziyade, bir bütün olarak evrenin bir özelliği gibi görünüyor.

Bizim dışımızdaki galaksiler bizden uzaklaşıyor ve en uzaktaki galaksiler en hızlı hareket ediyor. Bu, hangi galakside olursanız olun, diğer tüm galaksilerin sizden uzaklaştığı anlamına gelir.

Ancak galaksiler uzayda hareket etmiyorlar, uzayda hareket ediyorlar çünkü uzay da hareket ediyor. Başka bir deyişle, evrenin merkezi yoktur; her şey diğer her şeyden uzaklaşıyor. Her milyon ışık yılında bir galaksi içeren bir uzay ızgarası hayal ederseniz, yeterince zaman geçtikten sonra bu ızgara genişler, böylece galaksiler her iki milyon ışık yılında bir yayılır ve bu böyle devam eder, muhtemelen sonsuzluğa.

1. Yazar Yok. Wikipedia. (14 Ağustos 2020). Alındığı Tarih: 14 Ağustos 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
  2. Yazar Yok. Evrim Ağacı. (14 Ağustos 2020). Alındığı Tarih: 14 Ağustos 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
Mandalorian Software
evreningenişlemesi
Orijinal Soru: Evren sonsuz yoğunluktaki bir noktadan nasıl genişledi?

Evrenin merkezi yoktur, çünkü evrenin kenarı yoktur. Sınırlı bir evrende uzay kavislidir; öyle ki, düz bir çizgi boyunca milyarlarca ışıkyılı ilerleyebilseydiniz sonunda başladığınız noktaya geri dönecektiniz. Evrenimizin sonsuz olması da mümkün. Her iki durumda da, gökada grupları evreni tamamen doldurur ve her yönde birbirlerinden uzaklaşarak evreni genişletir

Ancak; ortada evrenin ışık hızından daha hızlı genişlemesini engelleyen bir şey de yoktur. Evrendeki herhangi bir yerel noktada hiçbir şey ışıktan daha hızlı hareket edemese de, bu, evrenin tamamı için doğru değildir. Uzayın ne kadar hızlı genişleyeceği konusunda herhangi bir sınır yoktur.

Bu Reklamı Kapat

Yani evren büyük patlama olduğundan sonra genişledi ve genişlemeye devam ediyor .

BIG RIP Teorisi Büyük yırtılma teorisi ise Evren genişleyip sonunda yırtılıp yok olucak diyor .

Bu Reklamı Kapat

Hipotezin gerçeği, evrenimizde mevcut olan karanlık enerji türüne dayanır. Bu hipotezi ispatlayabilen tip, sürekli artan bir karanlık enerji şeklidir. Evrendeki karanlık enerji sınırsız olarak artarsa, evreni bir arada tutan tüm güçlerin üstesinden gelebilir.

Bu olayı Anlamanız için . Sicim teorisini - Genel görelilik kuramına - Büyük patlama ya bakmanızı öneririm . Ancak öyle kafanızda bir model oluşacak . ondan sonra BIG RIP teorisini anlayabileceksiniz . Ama Bide böyle bir durum söz konusudur Evren genişlerken sürekli Parçacıklar aradakı mesafeyi Kapatır .

Bu konuda almanız için Kerem cankoçak ın kitabı okumanızı tavsiye ederim : https://www.amazon.com.tr/Cern-Büyük-Patlama-Patlamadan-Günümüze/dp/6057941209

1. Yazar Yok. Kaynak. (12 Temmuz 2020). Alındığı Tarih: 12 Temmuz 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
  2. Yazar Yok. Kaynak 2 . (12 Temmuz 2020). Alındığı Tarih: 12 Temmuz 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
Ahmet Eren Doğan
Orijinal Soru: Evren sonsuz yoğunluktaki bir noktadan nasıl genişledi?

Edwin Hubble, 1929 yılında Evren'in genişlediği ispat etti. 1998'de ise Evren'in ne kadar hızlı genişlediği ölçüldü ve Evren'in artan bir hızla genişlediği sonucuna varıldı. Kütleçekiminin zıddıymış gibi davranan bu itici kuvveti Bilim insanları, Karanlık Enerji olarak açıkladı. Evrenin %73'ünü oluşturan bu enerjiye "karanlık" denmesinin nedeni, onun doğasına dair pek çok farklı fikirler ortaya atılmasına rağmen onunla ilgili çok az bilgiye sahip oluşumuzdur. (İlk kaynaktaki bilgileri sadeleştirerek yazdım detaylı bilgi için kaynaklara bakabilirsiniz.)

Bu Reklamı Kapat

1. Yazar Yok. Kaynak1. (4 Ağustos 2020). Alındığı Tarih: 4 Ağustos 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
  2. Yazar Yok. Kaynak2. (4 Ağustos 2020). Alındığı Tarih: 4 Ağustos 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı
Mehmet iNaN
Halâ lise öğrencisi
Orijinal Soru: Evren sonsuz yoğunluktaki bir noktadan nasıl genişledi?

Evrenimiz ve dünya büyük patlama (big bang) adını verdigimiz olayla meydana gelmiştir. Ve evenimizin ilk oluştuğu sıralarda maddeler birbirlerine çok yakın ve sıkışık halde bulunuyordu ve evrende yaşanan patlamalar (reaksyonlar) evreni bi nevi bu maddeleri etrafa savuruyordu.

Örnek vermek gerekirse eğer bir bulaşık süngerini elinizle sıkıştırıp bırakırsanız sünger çok yoğun (sıkışık) olduğu için tekrar eski haline dönmek isteyecektir.

Bu Reklamı Kapat

Bilime olan ilginiz için teşekkür ederim umarım yardımcı olabilmisimdir😊

ersals krononot
Krononot
Orijinal Soru: Evren sonsuz yoğunluktaki bir noktadan nasıl genişledi?

Evrenin varlığı ve genişlemesi genel olarak tanımlanırsa, genişleyecek başka bir alan söz konusu değildir. Bpatlama ile oluşan madde genişlemektedir. Varlık dediğimiz budur sadece. Büyük patlama esnasında nasıl genişlemeye başladı ise o şekilde devam etmektedir. Bizim varlık algimiz sadece fizik evrenle sınırlı. Tanımlarımız da öyle. Evrenin genişlemek için kendisi dışında başka bir alana ihtiyacı olmadığını anlamamız gerekir . Aksi takdirde varlık alan zaten var, evren onun içinde oluşup genişliyor gibi bir algı oluşabilir.

Sorulara Dön