Sorulara Dön
Anonim
Anonim Üye

Evren genişliyorsa herhangi bir yerde uzun bir seyahat yapmak isteyen A kişisi istediği yere gidebilir mi?

Elimizde bir A kişisi olsun. Onu evrende X yerine koyalim. Bu kişi + yönde hareketine başlasa ve evrenimizde genislemeye devam etse, evren - yönde genişlese, A kişisi X yerinden Y yerine aynı sürede mi gider farklı sürede mi?
  • Alıntılı Paylaş
  • Tekrar Paylaş
  • Alıntılı Paylaşımları Göster
Ögetay Kayalı
Astrofizikçi | NASA/APOD

Çok güzel bir soru. Aşağıdaki iki durumu kıyaslayalım.

1. Statik bir evrende sabit bir hızla
  2. Genişleyen bir evrende sabit bir hızla

Birinci durumda A'dan B'ye gidişinizi hesaplarken |AB|/v olarak basitçe hesaplayabilirsiniz. Lakin genişleyen bir durumda |AB| artık sabit değildir. Dahası, yol katettikçe arkanızda kalan yol miktarı da artar. Buna benzer şu analojiyi çok severim.

Tüm Reklamları Kapat

Bir lastik üzerinde bir karınca 1 km uzunluktaki esnek bir bantta saniyede 1 cm ilerlesin. Fakat bu bantı aynı zamanda saniyede 1km genişleyecek şekilde uzatalım. Bu durumda karınca lastiğin sonuna varabilir mi? Normalde mümkün görünmüyor, çünkü karınca her saniye 1 cm ilerlerken, lastik 1 km genişliyor.

Gel gelelim karıncanın arkasında kalan yol da genişliyor! Bu bir nevi karıncanın ileriye atılması ve daha hızlı gidiyor gibi olması demek. Tabii bu örnekte bu sonsuza yakın miktarda çok zaman alıyor. Fakat sayılar biraz daha kıyaslanabilir olsaydı bu mümkün olabilirdi.

Evrende de durum benzer, fakat evrenin genişleme oranı da sabit değil. Haliyle sonuç biraz daha karışık. Evrenin istediğiniz her yerine gitmeniz pek mümkün değil, fakat keyfi birçok yerine gitmeniz mümkün (başta mümkün olmayandan fazlasına). [1]

1. Wikipedia. Ant On A Rubber Rope. Alındığı Tarih: 27 Aralık 2022. Alındığı Yer: Wikipedia | Arşiv Bağlantısı
  • Alıntılı Paylaş
  • Tekrar Paylaş
  • Alıntılı Paylaşımları Göster
Sorulara Dön
Duvarın İçinden Geçebilen Oyuncak Nasıl Çalışıyor? | Sihirli Kılıç!
Bu Takviyeyi İçin, Bebekleri Kurtarın!
Evrenin Yaşını Nereden Biliyoruz?
Batarya Gizemi: Modern Piller Nasıl Çalışıyor ve Neden Bu Kadar Az Gidiyor?