Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap

Enerji yoktan var edilebilir ve var olan enerji de yok edilebilir mi?

Termodinamiğin birinci kanununa göre; enerji yoktan var edilemez ve var olan enerji de yok edilemez. Büyük patlama anında akıl almaz derecede fazla enerji açığa çıkmıştır. Büyük patlama'dan önce bir hiçlik olduğunu varsayarsak, enerjinin yoktan var olması durumu termodinamiğin birinci kanunu ile çelişir mi?

Enerji yoktan var edilemez, yok da edilemez; tabi bu klasik fizikte böyle. Kuantum fiziği bizi her gün şaşkına çevirmeye devam ediyor. Daha dün, klasik fiziğin tamamen uyduğu simetrilere bir baktık ki, bazı kuantum parçacıkları bunları sağlamıyor. Bunun için simetrileri yenilemek zorunda kaldık. Sadece simetri değil, bunun yanında kuantum kuramında büyük değişiklikler gösteren farklı başlıklar da var. Yani kuantum kuramı, bazı konularda, klasik fizikten çok farklı olabiliyor. Enerjinin korunumu da buna dahil olabilir.

Fakat Enerjinin korunumunun bir başka uzantısı da bilginin korunumudur. Yakın zamana kadar kara deliklerin bilgiyi koruyup koruyamadığı bir muamma olarak kaldı. Hatta Hawking, kara deliklerin bilgiyi yok ettiğini söyledi. Fakat başka fizikçiler, enerjinin korunumunu korunduğunu düşündükleri için kara deliklerin bilgiyi koruduklarına inanıyorlardı. Fakat Hawking, nolacakmış, olsun enerjinin korunumu ihlal edilsin; bu, kuantum kuramı, demişti adeta. Fakat Hawking yanıldı. Kara delikler konusunda kuantum kuramı, enerjinin korunumunu sağlıyor gibi gözüküyor. Bu durumda aslında, evrenin başlangıcında da enerjinin korunumu sağlanıyor gibi kabul edilebilir; ne de olsa kara delikler ile Big Bang ortak özellikler taşıyor. Peki bu nasıl oluyor? Mesela evrenin başlangıcında eşit miktarda negatif ile pozitif enerji yani madde çıktığı söylenebilir. Bu nedenle net madde aslında evrenin başlangıcında sıfır olmuş olur ve herhangi fazladan enerji üretilmez. Peki neden daha fazla pozitif madde görüyor? Orası bambaşka bir konu. Orayı burada açıklayamam.

Bir diğer olasılık ise zamanın başlangıcında enerji korunmamasıdır. Bu bize garip gelebilir fakat ne de olsa bu kuantum kuramı. Her an yoktan parçacıklar uzayın boşluğunda üretiliyor. Anlık olarak bakarsanız, sanal parçacıklar yoktan gelirler. Fakat işte kuantum kuramı bu! Burada sezgilerimizi bir yana koyup büyük oranda hesap yapmamız gerekiyor. Kısacası soruna cevap olarak tam olarak bilmiyoruz denilebilir.

• S. Hawking. (2021). Zamanın Kısa Tarihi. Yayınevi: Alfa Yayınları. sf: ~250.

“Paylaşılan sevinç çifte sevinçtir; paylaşılan acı yarım acı...”