Sorulara Dön
Astronomi & Kozmoloji

Eğer uzayda yer çekimi yoksa bütün gök cisimleri sonsuz bir düşüşte olmaz mıydı?

Teşekkür
Hatırla
Takip

Soruda bahsettiğin şeyi kütleçekim başlığı altına alarak cevap vereceğim. Daha rahat anlaman için Stephen Hawking'in "Zamanın Kısa Tarihi" adlı kitabından sadeleştirerek alıntı yapacağım.

Evrendeki her cisim, diğer bütün cisimlere doğru, cisimlerin kütleleri büyüdükçe ve birbirlerine yaklaştıkça artan bir kuvvet tarafından çekilir. Bu kuvvet aynı zamanda nesnelerin yere düşmesine de sebep olan kuvvettir. (Bahsettiğin yer çekimi) Hatta Newton bu yasayı temel alarak gezegenlerin güneş etrafında eliptik yörüngelerde ilerlemesinin kütle çekim sebepli olduğunu ifade eder. Fakat Newton kütle çekim kuramıyla birlikte yıldızların birbirlerini çekmeleri gerektiğini, dolayısıyla tamamen hareketsiz kalamayacaklarını fark etmişti. Peki o halde hepsinin bir noktaya düşmesi gerekmez miydi?

Newton bu durumu şu şekilde açıklıyor:

Bu durum yalnızca sonlu sayıda yıldız sonlu bir uzaya dağıtılmış halde bulunursa gerçekleşebilir. Fakat diğer yandan sonsuz sayıda yıldız az çok eşit oranda sonsuz uzaya dağıtılmışsa, söz konusu durumun gerçekleşmeyeceği zira sonsuz uzayda yıldızların düşebileceği herhangi bir merkezi noktanın bulunamayacağı söz konusudur.

Son paragraf ilk bakışta biraz karmaşık görünüyor olabilir fakat biraz dikkatlice tekrar edersen eminim mantığını kavrayacaksındır. Umarım yardımcı olabilmişimdir. Bilimle kalın.

Galaksileri birbirine çeken bir kuvvet var (yerçekimi kuvveti) ve bir de evreni genişleten itici güç var, galaksileri birbirlerinden uzağa çeken bir kuvvet var çünkü evren belli bir noktadan genişliyor.

Merhaba.

Aslında yer çekimi ve kütle çekimi Türkçeye çevrilirken bazen hata yapıldığını düşünüyorum.

Aslında uzayda kütle çekimi mevcuttur. Hatta uzay araçları da kimi lokasyonlarda büyük gezegenlerin kütle çekimi kuvvetinden faydalanmaktadırlar.

Ayrıca evrende farklı kuvvetler de mevcuttur. Elektromanyetik kuvvet, zayıf nükleer kuvvet ve kuvvetli nükleer kuvvet gibi.

Fizik uzmanları harika yanıtlar verecektir ama yer çekimi ve kütle çekimini ayrı kavramlar olarak Türkçeleştirmemiz benim de dikkatimi çektiği için belirtmek istedim.

Sorulara Dön