Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver
Puan Ver

Dezenfektanlar ne kadar etkili?

Çin'de ve diğer çoğu ülkede şehirlere tankerler ile dezenfektan sıkıldığını görüyoruz. Peki bu dezenfektanlar ne kadar etkili, virüsü etkisiz hale getirebiliyor mu?

Aslında dezenfektanların içerisinde ki alkol oranına bağlı olarak etkisini anlayabiliriz. Örneğin %60 üzeri olması gerekiyor virüslerin yok edilebilmesi için. Bu yüzden dezenfektanlar yüksek derecede alkol barındırıyorlar ve koruyuculuk özellikleri de çok yüksek. Özelliklerine göre çok farklı dezenfektanlar var fakat alkol bazlı olanlar hem bakterilere hem virüslere karşı son derece etkindir.

Direkt olarak bakteri ve virüsün hücre zarını parçalayarak mikroorganizmanın ölmesini sağlarlar. Cansız ve canlı yüzeylerde olmak üzere kullanılabilecek farklı dezenfektanlar vardır. Dezenfektanların çoğu zarflı virüslere karşı etkilidir. Bunlar HIV, Hepatit B, influenza ya da coronavirüs gibi insanlarda hastalık yapan virüslerin, sporsuz bakterilerin çoğunda etkilidir.

Ayrıca dezenfektanlar virüsleri ve bakterileri 2 saniye içerisinde öldürebiliyorlar

Ama bunların yerine eğer su ve sabun bulunuyorsa bunları kullanmak daha önemlidir çünkü deri üzerinde yer alan lipitlerin geçici floronın öldürülmesinde alkol kadar etkili olmadığından daha az zarar veriyor bu yüzden El yıkamak daha sağlıklı.

1. Milliyet Dezenfektanlar hakkında (Prof.Dr. Sibel Gündeş ve Prof.Dr. Meral Sönmezoğlu) açıklamaları
  2. Das Sabun ve alkol bazlı el dezenfektanlarının etkisi. Yrd. Doç. Dr. Şaban Esen

“Yaratılışçılar, teorilerin tüm gece sarhoş olduktan sonra hayal ettiğiniz bir şey olduğunu zannetmektedirler.”
Isaac Asimov