Puan Ver
Puan Ver

Determinizm hakkında bilim ne diyor?

Yaşam hakkında "evrenimizin kurallarıyla çalışan (moleküllerin elektron alışverişi gibi veya newton'ın hareket yasaları gibi), dna eşlenmesinden kan pompalanmasına kadar basitçe açıklanabilen olguların bir araya gelip komplike davranışlar sergileyen birer cihaz halini almasıdır" diyebilir miyiz?

Bilim; bir kişi, kurum veya bir din değildir. Böyle şeylerle ilgilenmez. Gözleme ve deneye dayanır. Şu anda gözlemlenen pozitif gerçek bir süre sonra değişebilir, bilim de yeni verilere dayanarak yoluna devam eder, dayatmacı değildir. Felsefeden, siyasetten, dinden etkilenmez. Bir düşünce biçiminin bilim üzerinde hiç bir etkisi yoktur.

Ortaçağda felsefe, bilime eş değerdi. İnsanlar açıklayamadığı şeyleri, felsefe ile çözmeye hatta yaymaya çalışmışlardı ve o zamanda saygı duyulurdu. Günümüzde teknoloji ve bilimin ilerlemesi, hatta insan davranışlarının gizemi çözülmeye başlandıkça, felsefe; saygınlığını yitirdi. Elinizde veri yok, yeterli gözlem yok, deney yok, kanıt yok. Böyle bir düşünceyi eğitimli beyinlere yayamazsınız. Ciddiye de alınmaz.

“İnsanlar kitabımın 10 sene içinde unutulacağını söylüyor. Belki de... Ancak destek olan prestijli bilim insanlarına bakarak söyleyebilirim ki, konunun kendisi unutulmayacaktır.”