Sorulara Dön
Fizik & Kuantum

De Broglie dalga boyu Planck uzunluğundan küçük olabilir mi?

Fizikte Plack uzunluğndan daha kısa mesafe olamaz deniliyor ama deBroglie dalga formülünü uygulasak Planck uzunluğundan daha kısa dalga boyu çıkıyor. (h/m.v) den 1000kg'lık ve hızı 10000m/sn olan cismin dalga boyu yaklaşık 6,6.10 üzeri -44 metre çıkıyor. Plank uz.= 1,6.10 üzeri -35 metre

Olabilir, teorik olarak sonsuz küçüklükte dalga boyları elde edebilirsiniz ama bunu tespit edemezsiniz.

Planck uzunluğu ve benzer şekilde tanımlanan Planck enerjisi, Planck kütlesi , Planck zamanı gibi nicelikler elimizdeki fizik yasaları ile açıklayabileceğimiz evrene bir sınır koyuyor. Planck uzunluğundan daha küçük ölçeklerde neler olduğunu tespit edemiyoruz mesela. Tesbit edememenin ötesinde bu ölçekte halihazırdaki fizik yasalarımız çalışmıyor.

Buna en basit örnek olarak üniversite lisans kuantum fiziği bilgisi ile yapabileceğimiz bir hesap gösterebilir. Eğer bir parçacığı bir boyutlu uzayda Planck uzunluğundan daha küçük bir bölgeye hapsederseniz, konumundaki belirsizlik Planck uzunluğundan daha büyük çıkacaktır. Yani parçacığın mutlaka içerisinde olduğunu bildiğiniz bir bölgenin genişliğinden daha büyük bir belirsizlik...