Yeni Soru Sor
Sorulara Dön

Cripsr-cas9 kullanılarak gende oluşturulan bir DSB (Dna çift zincir kırılması), bütün geni nakavt etmek için yeterli olur mu?

Hedef gende oluşturulan bir DSB bütün geni nakavt etmek için yeterli olur mu, yoksa genin hangi bölgesinde DSB oluşturulacağına mı bağlıdır?
Mustafa Alp Başyiğit
Biyoloji olimpiyatçısıyım

Öncelikle biraz crispr cas9 teknolojisinden bahsedelim.

CRISPR-Cas9 teknolojisi istenilen DNA bölgesinden kesim yapabilmeyi sağlıyor. Bakterilerin bazılarının bünyelerinde CRISPR-Cas9 sistemine benzer bir gen düzenleme sistemi doğal olarak bulunur. Bakteriler bu sistemi işgalci patojenlere, örneğin virüslere karşı yanıt olarak kullanır; bir bağışıklık sistemi gibi... CRISPR kullanarak bakteriler virüs DNA’sından parçalar çıkarır ve bir daha saldıracak olursa virüsü tanımalarına ve savunmaya geçmelerine yardımcı olması için birazını saklarlar.

CRISPR yöntemi oldukça gelişmiş olsa da, uzunluk gibi basit bir kavramın bile 180’den fazla genden etkilendiği gerçeği ve genlerin birbirleri arasındaki iletişimi tam kavrayamamamız, rehber virüsün daima yerini bulamaması gibi etmenler ile deyimin tam anlamıyla k aş yaparken göz çıkarmak oldukça mümkün, insanda hata marjininin oldukça dar olması da bir başka olumsuz etmen.

Tüm Reklamları Kapat

Teoride, CRISPR-Cas9 sistemi inanılmaz derecede spesifiktir, pratikte değildir. Genomun başka bir yerinde hedef dışı modifikasyonlar olarak bilinen mutasyonlar yaratabilir. Hedef dışı etkiler rastgeledir ve diğer genleri veya genomun bölgelerini etkileyebilir.

Sorunuza tatmin edici bir cevap verecek olursak, crisrpr teknolojisi dsb'den ziyade direk istenmeyen hedefi oradan yok eder. Ancak normal şartlarda oluşan bir dsb hr, nhej yoluyla tamir edilebilir. [1][3]