Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Co2 suda nasıl çözünebilir?

Co2 apolar bir molekül olmasına rağmen su gibi polar bir çözücüde çözünür. Bu benzer benzeri çözer ilkesine aykırı değil midir?

Karbondioksitin suda çözünmesi göründüğü gibi değildir , Karbondioksit bir Lewis Asiti gibi davranır ve Suyu Lewis Bazı olarak kullanarak onunla tepkimeye girerek , Bronsted-Lowry Asidi olan Karbonik Asiti oluşturur. Sonrasında su ile yapılan asit-baz tepkimesi bikarbonat iyonlarını meydana getirir , bu da kutuplu bir molekül olduğundan suda çözünür.

Neden ?

O=C=O yapısındaki oksijen elektronegatifliği , karbonun bağ elektronlarının ona yakın olmasını engeller. Bu durum karbonun dışarıdan elektron tutabilir olmasına yol açar , çift bağın yerdeğiştirebilir olma özelliği karbonun o an oktetine ulaşmış olduğu gerçeğini göz ardı etmemizi sağlar. Karbona yaklaşan ve bağ yapmamış 2 çift elektronu bulunan su molekülü , karbonca tutulur ve karbonun oksijenleri karbonla tekli bağa geçer. Suyun hidrojenleri de protonlanma isteği olan bu oksijenlere tutunur. Böylece ,

HO-C-OH ve C'ye bağlı oksijen atomu yapısı görürüz. İşte bu H2CO3'tür.

H2CO3'ün merkez atomu çok az elektronegatif bir metal olsaydı , o zaman oksijenlere elektron yoğunluğu çok düşerdi ve proton temin ederdi , ortam bazikleşirdi. Ama karbon görece metallerden yüksek elektronegatiftir ve bir protonu suya vererek hidronyum oluşturur.

Kalan bileşik bikarbonattır (HCO3-) ve suya yakın kutupludur(polarite).

1.Aşama Lewis , 2.Aşama bir Bronsted-Lowry tepkimesidir.

Puan Ver

“Gizleyecek hiçbir şeyiniz olmadığı için kişisel gizlilik haklarının ihlaline karşı çıkmamak, söyleyecek hiçbir şeyiniz olmadığı için ifade özgürlüğü haklarının ihlaline karşı çıkmamak gibidir.”
Edward Snowden