Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Çift yarık deneyindeki fotonların izlendiğini düşünerek davranışlarını değiştiriyor. Peki nasıl bi izlenme şekli?

Yani neyle izleniyorlar?

Çift yarık deneyinde elektronlar fotonlar en son da moleküller, kamera ile gözlenmiştir deney esnasında. Yani kamera varken de yokken de insan dolaylı gözlemcidir. Kamera observer .

Kamera etkisini ortaya çıkarmak için, elektron perdeye çarpmadan önce kamera kapatılmıştır. Bu durumda da elektronun dalga hareketi yaptığı gozlenince, parçacık -dalga seçimini gözlemciye bağlı yaptığı netlesmistir.

Puan Ver

Elektronların çift yarıkta tıpkı ışıkta olduğu gibi girişim deseni göstermesi tamamıyla kuantumsal bir etki. Yani bunun klasik dünyada bir benzeri yok. Ancak her kuantum etkisini günlük yaşamda göremiyoruz. Bunun sebebi, kuantum etkilerinin çok özel koşullarda var olmaya devam etmesi ve genellikle dış çevre ile etkileşim sonucu hemen bozulması.

Çift yarık deneyinde elektronların dalga mı yoksa parçacık gibi mi davrandığını belirleyen şey aslında onların gözleniyor olup olmaması değil. Kuantum etkilerinin devam edip etmemesi burada belirleyici olan şey.

Elektronların dalga gibi davranması, yani çift yarık deneyinde girişim deseni oluşturması kuantumsal bir etki. Eğer bir elektronun iki yarığın hangisinden geçtiğini tesbit etmek isterseniz, onun üzerine en az bir foton göndermeniz gerekiyor. Ancak fotonun elektron ile etkileşimi size elektronun bir delikten geçip geçmediğini gösterebilir. İşte bu da elektronun kuantum davranışını bozan bir etkidir. Dolayısıyla elektron kuantum kimliğini kaybettiği için bir parçacık gibi davranacaktır. bunun sonucu olarak da girişim deseni oluşturmayacaktır.

Elbetre bu problem üzerinde çok detaylı çalışmalar var fakat bu kaba açıklama iyi bir başlangıç noktası olabilir.

Puan Ver

• Yazar Yok. Elektronlarla Çift Yarık Deneyi. (12 Temmuz 2020). Alındığı Tarih: 12 Temmuz 2020. Alındığı Yer: Bağlantı | Arşiv Bağlantısı

Gözden kaçırılmaması gereken bir durum var ki, bilimsel deneyler, sonuçlarının geçerliliği açısından deney şartlarının gerektirdiği şekillerde değiştirilerek sayısız kez tekrarlanır. Çift yarık young deneyi de sonuca gözlemci dışında hicbir faktörün etki etmediği kanıtlanmış şekilde literatüre girmiştir. Deney farklı şartlarda o kadar çok tekrar edilmiştir ki, kamera ışığı gibi teknik nedenlerle sonucun hatalı olması söz konusu olamaz.

Bilim ilginçlik olsun diye varsayımları kabul etmez, deneye gözleme kanıta dayalı ilerler.

Puan Ver

Öncelikle, bu sorunuza bir cevap verebilirdim ama konu çok uzun...

Bu yüzden sizi, "Işığın doğası" üzerine yazmış olduğum bir makaleyi okumaya davet ediyorum.

Bu konu hakkında geri bildirim bekliyorum.

Teşekkürler.

Makaleyi kaynak kısmına ekledim.

Puan Ver

“Eğer haklı olduğunu biliyorsan, başkalarının ne düşündüğünü umursamazsın. Er ya da geç gerçekler ortaya çıkar.”
Barbara McClintock