Sorulara Dön
Uygar Işık
2,024 UP
Üye

Cansız bir oluşum periyodik zaman aralıklarıyla tepki verebilir mi?

Yakın zamanda galaksimizde; 18.8 dakikada bir defa radyo enerjisi yayan bir obje keşfedildiği iddiasını okudum ve aklıma bu soruyu getirdi. Sorduğum soruya örnek olarak bu durumu verebilirim
Nujin Dede
Fizik ve Biyoloji bölümü öğrencisi

Öncelikle "tepki" kelimesini okumak kafamda, kelime ile alakalı, iki ayrı yanıt oluşturdu. Çünkü soruyu "biyoloji ve genetik" altında sormuşsun.

Tepki, canlılığın özelliklerinden biri olarak kabul edilir. Canlılar çevresel uyaranlara karşı bir cevap, bir tepki oluşturur. Fakat bu tepki periyodik olabileceği gibi olmaya da bilir.

Tüm Reklamları Kapat

Moleküler düzeyde tepkiler kimyasal uyaranların varlığına bağlı olarak gelişir. Bu moleküler değişikliklerin biyokimyasal yansımalarını fiziksel olarak belirtebiliriz. Fiziksel uyaranlar da biyokimyasal tepki süreçlerini başlatabilir. Bu çevre ile olan etki ve tepki döngüsüdür. Burada bir organizasyon vardır diyebiliriz.

Canlılık dışındaki fiziksel olgularda da "tepki" vardır. Fakat bu tepki canlılarda karşılaştığımız tepki ile karşılaştırılabilir mi bilemiyorum. Örneğin bir cisme kuvvet uyguladığımızı düşünelim; cisim uygulanan kuvvetin yönüne zıt, büyüklüğüne eşit bir kuvvet ile "tepki" verir. Burada birbirini takip eden bir dizi sürecin yarattığı bir organizasyon var mıdır?

Tüm Reklamları Kapat

Kuvvet ile anlatılan tepki sürecini periyodu dahil ederek bir daha bakalım. Elimizde bir yay olsun. Yaylar Hooke Yasası dahilinde çalışır. Yayları denge konumlarından uzaklaştıracak bir kuvvet uygulayıp, yani sıkıştırıp, daha sonra serbest bırakırsak yay salınım hareketi yapacaktır. Sönümlenmeyen yay, basit harmonik hareket yapar. İki nokta arasındaki periyodik yer değiştirme ile ivmesi değişen hareketlere basit harmonik hareket denir. Bu periyodik hareket bir tepki ile başlar fakat burada canlılıkta gördüğümüz organizasyon var mıdır, iki olgu karşılaştırılabilir mi?

Ayrıca dönemsel değişen yıldızlar da vardır. Parlaklıklarında dönemsel değişimler meydana gelir fakat bu değişime sebebiyet veren olgular da her yıldız için farklı olabilir.

Soruna basit harmonik hareket yapan cisimler örnek olarak verilebilir. Fakat canlı ve cansız oluşumların "tepkileri" karşılaştırılabilir mi; her iki tepki özdeş kabul edilip, canlılıktaki tepki cansız "oluşumlarda" aranabilir mi bilemiyorum.

Sorulara Dön
Kendi Başınızayken Boğulursanız Ne Yapmalısınız?
"Last of Us", Sandığımızdan Gerçek Olabilir mi?
Oppenheimer: Ben Şimdi, Dünyaların Yok Edicisi Olan Ölüm Oldum!
Mikrodalga Fırın, Yemekleri Nasıl Isıtır?