Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Bir virüsten iyileşerek elde edilen bağışıklık ile aşılama ile elde edilen bağışıklık arasında herhangi bir fark var mı?

Teknik olarak doğrudan bir farkı yoktur. Üstelik aşıların bir çoğu virüs, bakteri gibi organizmaların zayıflatılmış halinden elde edilir. Örneğin grip aşısı olduğunuzda 1-2 gün yorgun ve hastaymış gibi hissetmenizin sebebi budur çünkü zayıflatılmış da olsa vücudunuza hastalık mikrobu verilmiştir. Bağışıklık sistemimiz içerisinde B ve T adı verilen lenfositler bulunur. Virüs/bakteri vücudumuza girdikten sonra bağışıklık sistemimiz devreye gider ve öncül hücrelerimizden (nötrofil, bazofil vb.) sonra lenfositler de bu mikroplarla savaşır. Bu organizmalar parçalandıktan sonra B ve T lenfositlerimizin bazıları "hafıza" hücrelerine dönüşür. Bu sayede bağışıklık kazanmış olur, bu organizmayı artık tanıdığımız için bir sonraki maruziyette çok daha hızlı tepki verebilir ve hastalık kapmaktan büyük ölçüde korunmuş oluruz. Aşı yapılırken zayıflatılmış organizma verilme sebebi de bir bakıma bu organizmayı vücudunuza tanıtmaktır.

Puan Ver