Evrim Ağacı Soru & Cevap
Puan Ver

Bir teorim var, mikro evren ve makro evren benzemiyor mu? Atomlar, hücreler, dokular; gezegenler, sistemler, galaksiler... Bir şeyi mi oluşturuyoruz?

Bir kaynak veya bilgi bulamadım. Sadece bir teori. Yanlış hatırlamıyorsam stephan hawking uzayın sonsuz olmadığını söylemişti. Gelişmiş bir cismi veya bir canlının parçaları olabilir miyiz? Düşüncelerinizi merak ediyorum...

merhabalar

öncelikle mikro evren ve makro evren birbirine benzemiyor! Biz, mezo-boyut dediğimiz bir boyutta yaşarız. Bu elbette 2. Boyut, 3. Boyut şeklinde değildir; uzaklık birimleriyle ilgilidir. Mezo-boyut, milimetrelerden kilometrelere kadar olan uzaklıklarla ifade edilen varlıkların bulunduğu "boyut"tur. Bir iğne başından, Dünya gezegeninin tümüne kadar olan büyüklükteki her şey bu mezo-boyuta girer. Mikro-boyut ya da Nano-boyut, gözümüzle göremediğimiz boyutun adıdır. Bu boyutta sırasıyla çıplak gözle görülemeyen canlılar, bunların hücreleri, organelleri ve genel olarak her türlü molekül, atom ve atomaltı parçacıkların tamamı gelir. Makro-boyut ise, gezegenler arası ve Evren'in genelini ifade ettiğimiz boyuttur. Örneğin Güneş Sistemi, makro-boyutta yer alan bir sistemdir; gözle görülebilir; ancak görüş ufkumuzun çok dışında kalacak şekilde büyüktür. Peki neden bu şekilde boyutlara ayırıyoruz? Çünkü fiziksel ve kimyasal yasalar bu boyutlarda farklı etkilere sebep olmaktadır! Mezo-boyutta yer çekimi neredeyse en önemli kuvvetlerden biriyken, nano-boyutta yüzey gerilimi gibi mezo-boyutta neredeyse hiçbir önemi ve etkisi olmayan kuvvetler çok daha önem kazanmaktadır. Örneğin bir molekülün polaritesi (elektriksel yüklenme biçimi), nano-boyutta her şeyi, tamamen değiştirirken; saçlarınızın statik elektrikle yüklenmesi size neredeyse hiçbir etkide bulunmaz. bu ilk sorunun cevabıydı.

uzayın dışında, ölünce gerçekleşen olaylara, paralel evrenler vesayre, bizim algılayamadığımız, ölçüp gözlemleyemediğimiz olaylara girmektedir. her şey olabileceği gibi hiçbir şeyde olmayabilir. bu konu hakkında yapılan teoriler ispatlanamayacağı gibi çürütülemezde.

Puan Ver

“İnsan, üzerinde iyi çalışılırsa, en iyi hayvan türüdür. Ama hukuk ve adaletten ayrı düşerse, var olan en kötü canlıya dönüşür.”