Puan Ver
Puan Ver

Bir ekosistemde çevre kirliliğinin artması sonucunda ayrıştırıcı popülasyonların büyüklüğünün hızla azalması neyi etkiler?

2012 ygs fen soru-39'u çözmeye çalışıyorum, yardımcı olabilir misiniz?

Cevap: A

Canlılar, evrimsel süreçte birbirleriyle farklı şekillerde ilişkiler kurmuşlar ve karşılıklı evrim dediğimiz mekanizmayla birbirlerine bağlı olarak evrim geçirmişlerdir.

Bunlardan en net olan örneklerden biri, ayrıştırıcılar (saprofitler) ile bitkiler, yani birincil üreticiler arasındaki karşılıklı evrimdir. Saprofitler, bitkilerin azot ihtiyacını doğrudan karşılar. Bunun karşılığında bitkinin köklerinin aldığı minerallerden ve sudan yararlanırlar. Buna mutualist (karşılıklı faydacı) ilişki denir.

Dolayısıyla saprofitleri etkileyen olumsuz bir durum, birincil üreticileri doğrudan etkileyecektir. Birincil tüketiciler (otçullar) ve ikincil tüketiciler (etçiller) ise bu durumda dolaylı olarak etkileneceklerdir.

Yani cevap Yalnız I olacaktır.

“Bilim, kendi kendini kandırmamanın bir yoludur. İlk kuralı, kendini kandırmamaktır. Çünkü kandırması en kolay kişi, kendinizsiniz.”