Sorulara Dön
Evrim & Abiyogenez

Bir doğa yasası olan evrim için evrim teorisinin yanında direkt evrim yasası da denebiliyor mu?

Teorilerin kanunları izah eden çok yönlü bilimsel açıklamalar ve evrimin de bir doğa yasası olduğunu biliyoruz peki evrim hakkında evrim yasası şeklinde de söz edilebiliyor mu?

Evet, denebiliyor. Evrim yasası, popülasyon içi gen ve özellik dağılımının nesiller boyunca değiştiği gerçeğidir. Tıpkı kütleçekiminin, uzay-zaman dokusunun parçası olan cisimlerin birbirlerine doğru hareket etmeye meylettiği gerçeği gibi.

Ancak ne evrim yasası popülasyon içi gen ve özellik dağılımının nesiller içinde neden ve nasıl değiştiğini açıklar, ne de kütleçekim yasası cisimlerin neden ve nasıl birbirlerine doğru hareket etmeye meylettiklerini... Bunu sadece teoriler yapabilir.

Evrim Teorisi, evrim yasasını açıklar. Newton'un Yerçekimi Teorisi veya Einstein'ın İzafiyet Teorisi veya Kuantum Kütleçekim Teorisi, kütleçekim yasaasını açıklar.

Evrim Teorisi, kütleçekimindekiler kadar parçalı bir teori değil gibi gelse de Evrim Teorisi altında da bol miktarda başka teori var (Birikimli Seçilim Teorisi, Sıçramalı Evrim Teorisi, Kaçak Seçilim Teorisi gibi). Bunlar, evrimin farklı parçalarını izah eden teoriler, tıpkı saydığım 3 kütleçekim teorisinin kütleçekimine yönelik farklı parçaları veya gözlemleri izah etmekte kullanılması gibi.

Sorulara Dön