Sorulara Dön
Sahtebilim & Şüphecilik

Bilimsel bilginin güncellenebilir olması yanlış anlaşılmıyor mu?

Bilimi eleştirmek için önceden şunu söylüyordu yanlış çıktı şimdiki bilgiler de yanlış çıkabilir diyorlar bir kısmı doğru ama mesela evrimin gerçekleştiği bilgisi yanlışlanabilir bir bilgi mi? Yanlışlanabilecek kısım bunun nasıl olduğu kısmı değil mi? Kaç yıl geçerse geçsin canlıların evrimleştiği her zaman doğru bir bilgi olmayacak mı?

Evrimde elbette yanlışlanabilir ama bazı şartları var. Mesela şu ana kadar çıkarılan tüm fosiller evrimi destekliyor bunların yanlışlanması lazım ya bu fosillerin hepsinin yapay olduğu yada bu fosillerin başka sebeplerden oluştuğunun ortaya çıkarılması gerekiyor. Şu ana kadar yapılmış ve evrimi destekleyen bir çok labaratuvar deneyi ve bilgisayar simülasyonları var bunların hepsinin hatalı olduğunun ortaya çıkarılması lazım. Ve dahası şu ana kadar evrim hakkında yazılmış tüm akademik makaleleri çürütmeniz gerekiyor. Eğer bunların hepsini yaparsanız evrimi çürütmüş olursunuz. Ancak bu pek mümkün gözükmüyor. Evrimi değilde evrimin nasıl yaşandığını açıklayan evrim teorisini çürütmek daha kolay gözüküyor ancak o da oldukça zor yine aynı şekilde evrim teorisini destekleyen bütün delilleri çürütmelisiniz. Bilimde bir şeyin çürütülmesi onun tamamen yanlış olduğu anlamına gelmez mesela Newton yer çekimi için bir açıklama geliştirdi sonrasında bu açıklaması Eisntein tarafından yanlış olduğu ortaya çıkarıldı ancak Newton un açıklamasını çöpe atmadık hala kullanıyoruz. Çünkü tamamen yanlış değildi bazı durumlarda oldukça güzel sonuçlar veriyor. Sadece bazı durumları açıklamakta zorluk çekiyor. Bilim kendi yanlışlarını reddetmediği için güvenilirdir. İnsanlar bir şeylere inanırken kesin olması onlara güven verir ancak asıl doğru olan şeyler hatalarını kabul edip yeni açıklamayı kabul eden şeylerdir. Bilimde böyle işler.

Sorulara Dön