Evrim Ağacı Logo Evrim AğacıSoru & Cevap
Evrim Ağacı Soru & Cevap
-1
Puan Ver

Bilim ölümden sonraki yaşam için ne söylüyor?

Teşekkür
Hatırla (1)
Takip

Bilim, ölümden sonraki yaşam için hiç bir şey söylemiyor. Bu konu üzerine herhangi bir bilimsel kaynağa, araştırmaya, bulguya, hipoteze, teoriye rastlamadım, rastlayan görmedim, duymadım. Herhangi bir arama sitesine "ölüm sonrası yaşam" yazarsanız, karşınıza bilimsel kaynaklı bir makale ya da bir metnin çıkmayacağını göreceksiniz.

Bazı bilim insanlarının ölüm sonrası yaşam, ötedünya, ahiret gibi kavramlar üzerine söylemlere giriştiğini görmüşüzdür ancak bunların hiç biri, bilimsel bir araştırma ya da çalışmanın sonucu değildir. Bu anlamda ölüm sonrası yaşam bilimin konusu da değildir aslında. Çünkü ölümden sonra yaşam olduğuna dair hiç bir gözlem, gözlemden doğan hipotez, bilimsel şartlarda yapılmış bir deney, deneyler sonucu elde edilen bulgular sonucu ortaya çıkmış bir kuram yoktur. Buna göre diyebiliriz ki ölümden sonra yaşam olduğuna dair elimizde hiç bir kanıt ve gösterge de yoktur.

Bu nedenle de çok eski bir kavram olarak ölüm sonrası yaşam olgusu, bilimden çok felsefenin ve dinlerin inceleme konusu olmuş, herhangi bir bilimsel metotla varlığı kanıtlanamadığı ya da varlığına dair herhangi bir bulguya, gözleme rastlanmadığı için daha çok ilahi metinlerdeki söylemler ve felsefi düşünce deneyleri ya da akıl yürütmelerle incelenmeye çalışılmıştır.

Siz kaynak istemişsiniz ama gördüğüm, bildiğim güvenilir bilimsel bir kaynak görmediğim için veremiyorum. Evrim Ağacı'ndaki "ölüm nedir" başlıklı yazıda ölüm sonrası yaşam ile ilgili birkaç fikir yürütme mevcut. Onun linkini aşağıda veriyorum.

Teşekkür

• Çağrı Mert Bakırcı. Ölüm Nedir. (03 Kasım 2020). Alındığı Tarih: 03 Kasım 2020.

“Kitaplar uçaktır, trendir, yoldur. Onlar hedef yeridir, yolculuğun kendisidir. Onlar, evimizdir.”
Anna Quindlen